Full version: Kompost under altan?
Miniträdgård
Jag har en kompost som man ser ut på från altanen vilket inte är så trevligt. Jag skulle vilja flytta den in under altanen. Det är ett suteräng hus så altanen är så att säga en trappa upp och höjden från den till mark är ca 2,5 m. Det ligger mycket fint grus/sand under altanen. Varmkomposten står redan där.

Kan det fungera som plats för trädgårdskomposten? Eller blir det för torrt (vatten kommer genom bärdena på altanen när det regnar). Måste jag ha jord under komposten eller går det bra med denna finkorniga grus och sandblandning som ligger?

/Nybörjare
Christer i Falköping
Man skall altid vara försiktig med att ha saker under sina altaner. Det finns de som slängt in gamla plankor undet och sedan drabbats av hussvamp. Nu är ju eran hög och luftig om jag fattar det rätt, men jag skulle definitivt inte ha en kompost där under. Dessutom blir det för torrt.
Christer.
anne-li i olofstorp
Riskerar man inte också en skunkig doft, eller råttor. mm
Christer i Falköping
Jo, det också.
Christer.
Madeleine1
Jag skulle inte välja att placera komposten under altanen. Hur duktig man än är händer det att det blir för mycket grönt i komposten på en gång och att det börjar lukta. Och en gång är nog en gång för mycket i ett sånt läge.
När det gäller regnet så tror jag inte att regnet genom altanen räcker. Men det är ju lätt fixat genom att vattna komposten när man vattnar växterna i trädgården. smile.gif
Azur
Lukt, insekter, råttor och mögelsporer: Nej, jag skulle inte rekommendera att ha kompost under altanen.
noora
Får man råttor i trädgårdskomposten har man slängt i fel saker. Allt som lockar råttor ska ju i varmkomposten, och om den nu redan står under altanen kan det inte direkt bli värre med varken lukt eller råttor wink.gif

Däremot tror jag att det definitivt kan bli för torrt. Förutom att komposten fukar dåligt då får du lätt myror i en torr kompost, och dom vill du kanske inte ha under altanen. Vår kompost står under en gran och blir alldeles för torr den med, vi vattnar den då och då men borde egentligen försöka hitta ett annat ställe utan "tak".

Varför inte bygga en liten avskärmning åt komposten så att ni slipper se den? En spaljé med nån fin klängväxt kanske?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon