sofiaq
Hej!

Jag fick några knölar på köpet när jag handlade på en mässa i våras. Planterade, väntade, och upp kom dessa blommor, som ser ut som någon typ av asiatisk lilja, eller?

[attachment=21201:DSC00746.JPG]

Frågan är bara: vad heter den? Är den perenn? Hur övervintrar jag den i så fall? Om den är ett-årig, hur förökar jag den?

Tacksam för alla svar jag kan få! Den här vill jag gärna behålla och få fler av nästa år...
Betty
Det är en asiatisk lilja, den är perenn, den övervintrar i rabatten. Vad den heter är däremot svårare att svara på, det finns massor av orangefärgade liljor, kolla här: Länk
Jag har en som ser precis ut som din, har haft den i rabatten i flera år nu ända här uppe i Norrbotten där jag bor. På lappen stod det tyvärr bara "Asiatisk lilja".
tepa
Hej Sofiaq

En sån där exakt likadan hittade jag i ett dike när jag var ute och promenerade ifjol våras. Den blommade då. Jag grävde upp den och satte den i en rabatt hemma, den blommade ett tag till och såg ut att trivas. Tror du den kom upp i våras då ? Nej, det gjorde den INTE. Säkert hade den väl spridit sig från nån gård i närheten. Men kanske löken har liv ändå ? Jag har andra liljor i samma land, och dessa har kommit upp.

Hälsn Tepa
sofiaq
Tack för era svar!

Då låter jag den ligga i rabatten och håller tummarna för att den poppar upp igen nästa vår. Den är helt fantastiskt tycker jag, jag visar fotot på den för alla!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon