Montero
Hej alla!
Vi har ett fint bigarråträd som är ungefär 10m högt. Längst uppe så delade sig trädet och en halvstorgren (ca. 20 cm i omkrets) "revs" av. Jag sågade av den lilla delen som höll grenen på plats men den låg och vilade på grenar under. Efter att ha plockat av alla de stora frukter grenen bar så tänkte jag att det vore synd att göra kaffeved av grenen då den på ett sätt redan ser ut som ett träd. Det enda som fattas är rötter.

Min fråga är. Kan man få en sådan gren att slå rot?

Hur skulle man gå till väga? Ska man ställa den i vatten ett tag för att om möjligt få till några små rötter...? Alla tips är välkomna!

Mvh, Montero.
*Stintan*
Menar du att du vill ha en avsågad gren med 20cm i omkrets att slå rot?
Sorry men jag är ganska övertygad om att det inte går.
Montero
Ska försöka förklara lite bättre. smile.gif

Jag har en stor gren som "rivits" av stammen. Ytan som satt mot stammen är ca 40 cm lång (jag sågade av de sista centimetrarna som vinden inte lyckats riva bort) och grenen som sitter på den avrivna stamdelen är ca 20 cm i omkrets.

Finns det något sätt att "plantera" denna gren?
KURT
Nej det fungerar inte. Man kan visserligen ta sticklingar av många träd, men det är inte så lätt med körsbär och det fungerar inte med så grova grenar.
Grå
Prova kan man väl alltid göra?

Stoppa ner grenen i en tunna med vatten och se om det händer något? Det värsta som kan hända är att du får slänga den, men det får du ju göra ändå även om du inte provar.

Trädkramarna kanske blir förvånade...
Montero
Jo, då stoppar jag väl ned grenen mot bättre vetande, i en tunna vatten och hoppas på ett mirakel.

Tack för tipsen. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon