|
Hur gör ni när ni torkar Basilikablad? Jag har hängt upp knippen i uterummet, torkar inte. Jag har torkat bladen i svamptorken men det tar ju väldigt många timmar innan de flesta bladen är torra. M.a.o. är det vanligen svårt att torka just Basilika och är det vanligt att det tar betydligt längre tid att torka Basilika än andra krydväxtblad.
Åsa, mälardalen zon 2
15-07-2008, 19:30
Hemtorkning av basilika tycker inte jag blir bra så jag fryser blad istället då bevaras smakerna mycket bättre.
Basilika tillhör de kryddor som man kan göra ett intressant experiment med, om man smakar på basilika samtidigt som man dricker kaffe. Så får man en intressant smakkrasch, de flesta upplever det som tämligen osmakligt!
Eva i Västerås
16-07-2008, 07:30
Mitt favoritsätt att lagra basilika är som pesto. Den håller sig åtminstone ett halvår i frysen. Torkad tycker jag också blir smaklös. Frysa bladen går ganska bra, men peston smakar nygjord.
Basilika och kaffe??!! Låter som lustig blandling, ja.
CITAT (Eva i Västerås @ 16-07-2008, 07:30)  ...
Basilika och kaffe??!! Låter som lustig blandling, ja. Problemet är ju att det oftast är svårt att gissa vilka livsmedel som passar till sammans, t ex att mögelost passar med både pepparkakor och choklad, eller att kaviar också passar med choklad.
Eva i Västerås
16-07-2008, 08:20
Kaviar och choklad, nääää... Menar du verkligen allvar?
Pepparkakor och gorgonzola är en av mina favoriter som vintergodis, men kaviar och choklad?!
Chamomille
16-07-2008, 09:03
Jag har provat att torka en gång också, men... nää. Frys in bladen i små paket istället så har du "färsk" Basilika i vinter att använda i maten. Underbar doft mitt i vintern. Pepparkakor med kaviar och apelsinsaft. Mums
CITAT (Eva i Västerås @ 16-07-2008, 08:20)  Kaviar och choklad, nääää... Menar du verkligen allvar?
Pepparkakor och gorgonzola är en av mina favoriter som vintergodis, men kaviar och choklad?! Det finns många lyckade smakkombinationer som man knappast kan gissa sig till. Antingen får man bara prova, eller så kan man analysera smakkomponenterna kemiskt, och se vilka som liknar varandra. Numera finns det specifika smakscheman, som listar vilka som passar tillsammans: http://www.foodpairing.be/Många av de allra mest kända restaurangerna i världen (t ex The Fat Duck ) experimentera mycket med olika udda smakkombinationer, för att överraska sina kunder. http://blog.khymos.org/category/tgrwt/De gör t ex baconglass.
Här kommer ett tips för torkning av basilika. Jag har under många år torkat basilika i microvågsugn, med alldeles utmärkt resultat. Smaken bihehålls och bladen tappar inte färgen. Lägg bladen på en tallrik, inte för många åt gången. Ett lager på ca 3-4 cm går bra. Torka på full effekt. Kör 1min och 30 sek, första gången. Rör lite i bladen så de kommer upp från tallriken. Bladen är efter denna första körning väldigt blöta och behöver röras om lite, för att inte klibba ihop. Kör därefter 30 sek åt gången tills du känner att de är helt torra. De får inte vara "sega" på något vis, kör då lite till. Rör gärna lite i bladen mellan varje körning. Det tar ca 3 min tills de är helt torra. Lägg dem i en glasburk, men lägg inte på locket förrän du vet att all värme från bladen är borta.Förvarar du dem på något mörkt ställe så håller de sig gröna och fina i många år. När jag ska använda dem så antingen tar jag bladen som de är och lägger i maträtten ( som givetvis måste ha vätska i sig. Typ grytor eller köttfärssås), de blir då som färska, eller så smular jag ner dem.
CITAT (thory @ 08-09-2008, 14:39)  Här kommer ett tips för torkning av basilika. Jag har under många år torkat basilika i microvågsugn, med alldeles utmärkt resultat. Smaken bihehålls och bladen tappar inte färgen. Lägg bladen på en tallrik, inte för många åt gången. Ett lager på ca 3-4 cm går bra. Torka på full effekt. Kör 1min och 30 sek, första gången. Rör lite i bladen så de kommer upp från tallriken. Bladen är efter denna första körning väldigt blöta och behöver röras om lite, för att inte klibba ihop. Kör därefter 30 sek åt gången tills du känner att de är helt torra. De får inte vara "sega" på något vis, kör då lite till. Rör gärna lite i bladen mellan varje körning. Det tar ca 3 min tills de är helt torra. Lägg dem i en glasburk, men lägg inte på locket förrän du vet att all värme från bladen är borta.Förvarar du dem på något mörkt ställe så håller de sig gröna och fina i många år. När jag ska använda dem så antingen tar jag bladen som de är och lägger i maträtten ( som givetvis måste ha vätska i sig. Typ grytor eller köttfärssås), de blir då som färska, eller så smular jag ner dem. Hej. Först gjorde jag fel, satte micron på 3 minuter. Frugan blev arg för basilikan började brinna, brände ett hål i den handduk som bladen låg på. Läste Ditt inlägg en gång till och torkade andra basilikablad enligt Din beskrivning. Tyvärr blev bladen aldeles svarta. Det får nog bli infrysning framöver.
BroderBotanik
06-12-2008, 13:41
Jag skulle gissa att bästa torkningsmetoden av basilika skulle vara den man använder för att torka cannabis. Vid liten mängd: Tag 2 tallrikar och fyll den ena med växtmaterialet, lägg sedan den andra tallriken uppochner över tallriken med basilika. Ställ dom på en kylig och mörk plats som tex under sängen. Efter 1 dag tar du upp dom och sprayar/skvätter lite vatten över dom, sen ställer du tillbaka dom som dom var. Dagen efter det här tar du ut dom och plockar fram 1eller2 burkar med lufttät packning (tex gamla syltburkar med spänn-grej på) Och fyller dom med basilikan. Stäng locket och kasta in basilikan i frysen. Efter ungefär 12 timmar tar du ut det från frysen och märker då kondens på insidan av burken. Öppna locket och häll ut basilikan på en tallrik(ingen tallrik över) och lägg den på en mörk kylig plats. Efter exakt 12 timmar kastar du in det i burken och kör in det i frysen. Repetera dom 2 sista stegen, (kasta in i frysen lufftätt, ta ut o lägg på öppen tallrik i mörk kyla.) varje 12e timma ända tills du inte längre ser NÅGON kondens eller fukt på insidan av burken när du tar ut den ur frysen. Sedan ställer du burken i kylen och låter stå, destå längre destå bättre eftersom du på så sätt drar nytta av de aerobiska bakterier som tar bort klorofyll! Servera vid valt tillfälle!!!!!
//// Anledningen till att man stänger lufftätt runt växten och behöver mörker är att man då omvandlar/reducerar Klorofyll(ett ämne som ger växter sin gröna färg och fångar upp vatten, koldioxid och solljus som den sedan skickar vidare för omvandling till socker kolhydrater och syrgas) Detta ämne ger växten en konstig bismak som kanske inte är lika lätt att märka av om man inte jämför sida vid sida genom tillexempel rökning, men som definitivt gör skillnad. Tex; Cannabis som inte är torkat på detta eller liknande sätt säljs i princip inte eftersom att det gör så ont i halsen pga klorofyll, det behöver inte smaka jättestarkt; det har oftast en bismak som smakar ungefär som man kan tänka sig att det hade gjort att röka HÖ. Detta ger förmodligen en stor insikt i hur viktigt det är att även torka sina kryddor på rätt sätt. Man vill inte äta klorofyll. Cannabis blir t.om mer potent när man gör detta, eftersom att en biprodukt vid namn cbd omvandlas till thc som är huvudämnet i drogen. Jag vet inte exakt vad som händer i tex basilikan dock, men som med alla växter bryts klorofyllet ner vilket get ger söt smak utan en rivig smak som man ofta kan känna när man äter helt färsk krydda - jättegott oftast, men inte sådär särskilt om man torkar den och lämnas med den riviga smaken utan det söta. Anledningarna till att man inte vill torka i microvågsugn är många.
Tex: Reducerar inte klorofyllet, "omvandlar inte ämne A till ämne B <-- vet inte hur det ligger till med basilika i denna fråga", Fukt och eventuell näring kan finnas kvar i växtmaterialet All smak bevaras inte, smakämnen vaporiseras av värmen
Jag tror inte att gubbarna på "kockens krydda" använder en microvågsugn helt enkelt.
Tack för mig, jag vet att jag är lite sen med posten men var tvungen att dela med mig av lite kunskap eftersom att det förmodligen finns många här som tycker att det hade varit roligare med hemmaodlad krydda som har dubbelt så bra smak som den hittils har haft.
// Simon på broderbotanik.
ingrid fuxwall
06-12-2008, 21:59
Tycker det är bäst att ha krukor med färsk basilika istället för att torka, även om man kan göra det som när man torkar cannabis - gör du det??? Odlar denna drog???
ingrid
BroderBotanik
11-12-2008, 16:05
Nej.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|