tepa
Hej alla

Mitt nygrävda blomland. En förlängning av ett land runt hörnet vid trappan och uppför en slänt. Som förslag har jag tänkt plantera samma sorter där, som jag har redan, dvs vit malva, rödklätt, pion (nu utblommad), stormhattar (utblommade dom också), borstnejlika. Liksom upprepa vad där redan finns också bakom landet. Låter det som en bra idé ? Nya land-delen är 10 kvm stort.

Hälsn Tepa
Christer i Falköping
Varför inte. Men kanske ta sorter som liknar de du redan har, fast blommar senare? Mina stormhattar r.ex. har ju inte ens börjat blomma än.
Christer.
tepa
Hej Christer

Jo, jag har vita stormhattar, som har blommat ut. Ibland dom i samma klunga har jag blåa oktoberstormhattar, inköpta för nån vecka sen. De har inte börjat blomma. Skulle vilja ha pioner, men de jag har blommade så kort tid. Finns det pioner som blommar längre ? Eller senare ? Fasligt vad bilden blev mörk i skuggan. Nya landddelen har sol från förmiddan till ca kl sex på kvällen. Bilden är tagen vid kvart i fem.

Hälsn Tepa
Christer i Falköping
Problemet för dig är solen. Pioner blommar mycket löngre om de står halvskuggigt. Så vilken sort du än skaffar, så blommar de över jättefort där. Trodde nog inte jag någonsin skulle rekommendera en ros av något slag, men jag tror faktiskt att de skulle trivas där. Det finns ju svagväxande sorter. Kanske till och med en grupp av sådana rosor du kan köpa i vilken mataffär som helst. De blommar ju rikligt och länge. De är dessutom mer härdiga än man kan tro. Fryser kanske ned på vintern, men kommer upp och blommar fort varje år. Sjukdomsfria för det mesta också.
Christer.
johannea
Kan hålla med Christer om mataffärs rosor, så länge man inte gärna vill veta namnen på sina blommor... Jag har satt ut flera stycken i min "sol hela dagen" rabatt å de är jättefina! Har bara fryst några cm på vintern, håller sej buskiga å låga, å kommer med nya blommor hela sommaren! Det enda bekymmret jag vare med om med dom är att de kan byta färg crying.gif Hade en jättefin rosa förra sommaren som iår är aprikos... Mamma hade en röd som nu är tvåfärgad i gulrött... Men det bästa är att bladlusen ratar dem hos mej!!! De andra rosorna fick ja sreya me såpa hela försommaren men inte en gång på dessa!
tepa
Hej !

Christer, hmm...Låter som att jag måste flytta pionerna. Men rosor låter som en bra idé. Börjar få rosor lite här och där nu, men blev helfrälst, när jag tittade på bilderna under forumdelen "rosor". Blommar alla rosor länge och mycket ? Kan ju inte så mycket om rosor, bara att de ska planteras djupt och gillar sol. Och att de ska beskäras på våren, när björkarna börjar få mössöron.

Hälsn Tepa
Christer i Falköping
O nej! Det finns de som blommar en gång varje år och sådana som remonterar, alltså blommar hela sommaren. Nu när jag fått dig intresserad tycker jag att du skall gå in i rosforumet här eller AoT. Där hittar du de riktiga rosgalningarna :-) som kan leda dig rätt.
Christer.
tepa
Hej igen Christer

Jaså, inte flytta pioner. Och jag som funderade fram o tillbaks hela lunchen var i hela friden jag ska sätta dom. Har varit inne på rosforumet. Snart är nog jag också en riktig rosgalning. Skulle vara så fint med hela vår slänt, 25 gånger 2 meter, full av rosor. Den är nu full av ogräs. Grävde upp den med grävskopa i höstas, var meningen att det skulle markduk på sen och mera jord. Men eftersom nya landdelen bara tog tre timmar att gräva bort ogräset på (det var också uppgrävt i höstas), så kanske jag orkar i helgen. Det satt inte speciellt hårt. Nu säger du väl att jag ska sätta spaden i handen på maken, men han fick inflammation och värk i högra armen i våras, passligt eller hur? Så han ska nog inte anstränga armen ännu.

hälsn Tepa
Christer i Falköping
Pionerna tycker jag gott du kan flytta. Jag skrev lite otydligt där, jag menade att det finns så många olika rosor. Kan tänka mig att slänten skulle se pampig ut med massor av rosor!
Christer.
tepa
Hej Christer

Jaså flytta pionerna. Okej. Tror jag vet ungefär var jag ska sätta dom. Visst skulle slänten se pampig ut med en massa rosor, men först måste jag vinna på lotto. Det får nog bli någe billigare. Får väl tigga av vänner o bekanta. Och köpa för halva priset senare när de rear ut. Tips på något snabbväxande, blommande som sprider ut sig snabbt? Slänten är solig hela dan.

Hälsn Tepa
Christer i Falköping
Personligen är jag väldigt förtjust i vresrosor. Du vet de som man kan köpa som häckplantor. Hansa heter ju en fylld sort. Kan väl kosta sisådär 20kr/plantan. Skickar rotskott dessutom, så slänten skulle snabbt bli fylld. Doftar himelskt och blommar hela sommaren. Därefter kommer ju nyponen! Finns ju i både vitt och rosa.
Christer.
tepa
Tack, Christer. Vresrosor ska jag komma ihåg. Ovanför slänten finns en ganska stor plan gräsmatta, där det är väldig hårt och torrt. Skulle man kunna ha rosor där och andra plantor i slänten ? Svårt kanske att gräva så djupt, men får man ner några vresrosor så kanske... Vi gör ingenting med den där gräsmattan, för liten för ungarna att sparka boll på. Vi har den bara som genomfart när vi ska till baksidan av huset. Kunde kanske ha en gång där med stenplattor. Här en bild på ogrässlänten. Där stegen står (vindsrenovering på gång, ingen trappa inomhus klar ännu) är den där plana gräsmattan, längs hela gaveln på huset.

Hälsn Tepa
Christer i Falköping
Vresrosor klarar ju av torr mark bra, mina står i sandjord och har klarat sig utmärkt i torkan utan någon vattning alls. Kanske det är för hårt dock? Tänk på att om du köper vresrosor så skall det vara häckplantor för ett så lågt pris. Men de växer fort. Då är ju frågan vad du skall ha i slänten. Sucka inte nu, men Ölandstok är inte dumt. Den finns ju i väldigt många färger numera och blommar länge, länge. När det gäller perenner finns det ju en hel del att väla mellan.
Christer.
tepa
Hej Christer

Vi får se när jag börjar gräva i den där gräsmattan, för hårt eller inte. Slänten har jag iaf tänkt börja gräva i år. Jo, jag suckar när du säger Ölandstok, vi köpte fyra plantor för några år sedan. Alla dog. Vill nog ha perenner, inte för höga, och färgglada, som växer och sprider sig fort. Sisådär femti-sexti centimeter. Och kanske lägre fram. Maken har fundering på en plantering med vårt efternamn (sex bokstäver) planterat i blommor, över hela slänten.

Hälsn Tepa
Christer i Falköping
Skall ni skriva erat namn med blommor måste det nog bli med sommarblommor. Perenner har ju en tendens till att breda ut sig och dessutom inte alltid blomma på samma tid, skulle efter ett tag se ut som en gammal tatuering på gammal hud. Ett enda jäkla blurr alltså laugh.gif
Men om ni skippar den idén finns det ju mycket att välja mellan. Aklejor är ju aldrig fel. Solbrudar är ju vackra. Någon lupin i rött eller gult, fast de är ju lite hlgre förstås. Prästkragar, Kinesisk riddarsporre, dagliljor, tuvirisar, det finns en hel del då.De lägre kan ju vara allt från olika potentillor, nejlikrotar till de olika timjansorterna.
Tror det är en bedrift att ha lyckats döda ölandstokar laugh.gif
Christer.
tepa
Hej Christer

Nä, namnet i blommor var nog nästan ett skämt. Naturlitvis isåfall sommarblommor. Men då måste jag också vinna på lotto. Vet inte varför tokarna dog, men jag lyckas ju med allt. Tack för perenntipsena, dock.

Hälsn Tepa
tepa
Hej Christer

Jag kom på att jag faktiskt HAR en vresros ! Planterade den i våras, då stack det bara upp tre pinnar ur marken, försökte få den så djupt jag kunde. Torr mark. Titta här vad den vuxit, men liten och söt är den ju. Måste märka ut den med småsten, så den inte skulle bli nertrampad.

PS Pionerna är flyttade. Har nu förmiddagssol, lönnen skuggar eftermiddag, kväll.

Hälsn Tepa
Biggan_
Fast det där är väl ingen vresros!

Så fint du har det med vattenfall och bro! tummenupp.gif
tepa
Biggan

Nej, du har rätt, det är ingen vresros. Jag hade för mig att det var så det stod på "lappen", men jag kollade nu, och du har helt rätt.

Vattenfallet är inte klart. Och så fattas det en MASSA stenar....

Hälsn Tepa
Christer i Falköping
Vacker ros, även om det inte är en vresros biggrin.gif Pionerna står mycket bättre nu. Då kommer de inte att blomma över så fort framöver.
Christer.
tepa
Christer

Nä, hoppas dom blommar längre där. Vilken tur att ni finns, ni här på forumet. Nu måste jag gå ut och flytta mina temyntor, som drabbats av mjöldagg pga torr och näringsfattig jord !

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon