Full version: Grävlingsgodis
Gossen Ruda
Hittade ett uppgrävt getingbo i helgen. Det kan ju vara en räv också men grävling är mer troligt. Getinglarver måste vara rena godiset med tanke på dels arbetet den måste ha haft för grävningen och dels för att den måste ha fått en hel del stick. Det syns kanske lite dåligt men boet låg under en stor sten med rötter omkring så grävlingen måste ha jobbat ordentligt. Nu höll getingarna på att försöka laga boet men det är ju helt oskyddat så nästa gång grävlingen vill smaska larver är det fritt fram.

[attachment=21217:080713_1_getingbo.jpg]

[attachment=21218:080713_2_getingbo.jpg]

När man kollar ett uppgrävt getingbo måste man vara försiktig för getingarna är givetvis ganska uppretade och snarstuckna. En annan gång när jag skulle fota ett uppgrävt bo ville jag ta bort en gren som var i vägen. Försiktigt stack jag fran en grensax för att klippa men en geting fattade misstankar och flög fram till saxen. Sen satte den fart uppför saxen till min vänsterhand där den direkt landade och stack mig. Jag såg den men fattade inte vad den skulle göra och dessutom hann jag knappt reagera.
KURT
Även bivråken är ju duktig på att gräva, även om den inte kan gräva i lika hård jord som grävlingen. Man brukar också kunna se hur larverna har ätits, bivråken plockar ut larverna, medan däggdjur biter sönder kakorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon