hjärtegull
Jag har fått bladlöss på mina kära paprikaplantor, och besprutat dom otaliga gånger i tappra försök att få bort helvetet. Men varje gång jag sprutar så droppar det från bladen, ner i jorden. Är det så bra för växten egentligen? Borde jag kanske täcka över krukan med något när jag bekämpar för att undvika detta?

Idag köpte jag pyretal (tror jag, det var iaf en pyttepytteliten flaska som det stod att man kunde använda mot bladlöss på grönsaker osv), är det samma sak där, att det kanske inte är så bra att det kommer ner i jorden?

Jag vill ju inte att paprikorna ska dö, idag såg jag att jag äntligen hade fått en blomma! yahoo.gif
Betty
Läste på min flaska Pyrex - N att den är mot insekter på rums- och trädgårdsväxter. Stod ingenstans att den är mot insekter på ätliga växter typ grönsaker.
Den innehåller Pyretriner I och II 1,25 vikt-% och Piperonylbutoxid 5,00 vikt-%.
Det står på koncentratflaskan att man kan vattna med lösningen om det finns insekter i jorden, så växten tar alltså inte skada av giftet. Jag brukar använda den om jag fått mycket sorgmyggslarver i frösådderna fast bara på blommor och sånt - inte på sånt man ska äta.
Jag skulle föreslå att du besprutar med såpvatten i stället, eller eventuellt med såpspritlösning.
Recept på såpspritlösning:
Häll i ell litersmått
4 tsk såpa, grön eller gul, det kvittar vilken du väljer, de är samma sak.
2 tsk T-Röd
och fyll sen på med vatten så att det blir en liter. Spreja på växten.
hjärtegull
På min flaska med Pyretal står det:
Används för bekämpning av skadeinsekter som bladlöss, skalbaggar, larver m fl på grönsaker, prydnadsväxter och fruktträd.

Innehållsuppgifter: Pyretriner I&II, 1,25vikt%, övriga beståndsdelar: piperonylbutoxid 5 vikt%.

Så det är samma innehåll, men användningsområdena tycks vara olika...? Skumt värre. Jaja, jag får väl trösta mig med att jag inte har några frukter/grönsaker som jag besprutar med detta, bara självaste växten. Eller är det så att växten lagrar dessa ämnen, och att dom då kan överföras när det väl kommer grönsaker?
Betty
Har ingen aning! Och skulle inte vilja ta risken heller... Jag skulle hålla mig till såpa eller såpsprit för säkerhets skull...
hjärtegull
Men då återstår ju frågan; är det farligt för växten om det droppar ner såpvatten i jorden under besprutning...?
Betty
Nej det är det inte. Såplösning skadar inte växten på något sätt.
Skruttis
Jag har använt Pyretal i flera år (ja, jag vet att jag inte är 100% miljövän...) till mina "ätbara växter" vid behov.
Täcker aldrig jorden under utan det har fått droppa fritt. Har heller aldrig märkt något av att giftet skulle tas upp i växten och förgifta människor. Det står ju klart och tydligt på flaskan att det är ok att använda till ätbara saker. Det litar i alla fall jag på.
hjärtegull
Tack för alla svar, då fortsätter jag glatt spruta på mina paprikor : )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon