Grönberg
Mauritius är inte ett ouppnåligt resmål, vi löste en 3-veckorsbiljett för 8000:- och bokade boendet själv, en 1-rummare med kök, badrum, balkong, AC, satelit-TV för 200:- dygn, en middag på medelklassrestaurang kostar 40-50 kr. En viss skillnad mot vansinnspriserna man annars ser.
Det är lätt att ta sig runt på ön, som är 10 mil långoch 6 mil bred, med lokala bussar, det tar lite tid, men man kommer fram och det är snorbilligt.
Mauritius består av 70% Indier och resten är Fransmän, ättlingar till Afrikanska slavar och Kineser, alla är invandrade eftersom M var obefolkadnär holländarna upptäckte ön på 15-1600 talet, man mellanlandade här och fyllde på förråden på fartygen, här var den berömda Dronten en jättefågel som inte kunde flyga och den sprang nyfiket ner på stranden för att "välkomna" sjömännen, dessa var inte sena att slå ihjäl denna 20-kilosfågel som kan beskrivas somen jättekyckling, Dronten blev tyvärr snabbt utrotad.
M är världens 3:e största sockerproducent och ön är täckt av sockerrörsodlingar, den forna unika vegetationen är i princip utrotad, endemiska arter har gått förlorade och en litenspillra kan manse i Pamplemousses Botaniska trädgård, tyvärr är trädgården i dåligt skick (som det mesta om man ger sig utanför turistfällan "att bo på resort i 2-3 veckor" - man ser då aldrig verkligheten).
M är trots detta väl värt ett besök, stränderna är magiska och hela resan är oförglömlig.
Lite bilder på Pamplemousse:
Ingången

Baobab i bakgrunden

Jättenäckros

Lotusblomma

Vet ej namnet

En strand

Grå
Hur menar ni med dåligt skick på Pamplemousse? Var det skitigt och nedskräpat, eller mådde växterna dåligt, eller var det bara inte underhållet?

Om det inte är underhållet så blir jag sugen på att åka dit och titta, för även om jag själv vill ha underhållna trädgårdar så tycker jag att det är gudomligt vackert med saker som bara fått växa som det vill i ett antal år.
Vildvuxna trädgårdar är smasken smile.gif

Har ni fler bilder så får ni hemskt gärna visa dem, alternativt länka om ni har dem i något album?
Grönberg
CITAT (Grå @ 15-07-2008, 23:58) *
Hur menar ni med dåligt skick på Pamplemousse? Var det skitigt och nedskräpat, eller mådde växterna dåligt, eller var det bara inte underhållet?

Om det inte är underhållet så blir jag sugen på att åka dit och titta, för även om jag själv vill ha underhållna trädgårdar så tycker jag att det är gudomligt vackert med saker som bara fått växa som det vill i ett antal år.
Vildvuxna trädgårdar är smasken smile.gif

Har ni fler bilder så får ni hemskt gärna visa dem, alternativt länka om ni har dem i något album?

Det var både skitigt, nedskräpat och dåligt underhåll.

Jo, jag höll till på Virtualtourist.com tidigare men la ner det - för jobbigt att skriva och ladda upp alla resor vi varit på (på Engelska dessutom).

Man i Huvudstaden Port Louis

På utflykt med Katamaran, grillning, snorkling i världsklass

Vulkan krater

7-coloured earth i Chamarel
anne-li i olofstorp
Grå!
Såg du dina giraffträd????
Baobab i bakgrunden

Anne-Li
Grönberg
Lite till:
Casaela fågelpark, mycket fint och massor att titta på

Peking anka på en ev många Kinarestauranger

Dront

Grå
CITAT (anne-li i olofstorp @ 16-07-2008, 22:46) *
Grå!
Såg du dina giraffträd????

VA??! HAR DE RYMT??

Det var som f...

wink.gif

Grönbergs:

Vyn över fågelparken ser ljuvlig ut och antingen hade de jättestora sköldpaddor, eller så är Fru Grönberg en jätteliten fru...
Vilken upplevelse!
Grönberg
CITAT (Grå @ 16-07-2008, 23:01) *
Grönbergs:

Vyn över fågelparken ser ljuvlig ut och antingen hade de jättestora sköldpaddor, eller så är Fru Grönberg en jätteliten fru...
Vilken upplevelse!

Mauritius var en fantastisk upplevelse, vi har massor med film och bilder. Det gick bra att rida på sköldpaddorna, de gick omkring med folk på ryggen helt obehindrat, så Marina med 55 kg märktes nog inte ens smile.gif
Vi tog inrikesflyget till Rodrigues, en liten ö som också tillhör M, det var än mer magiskt, här bor ca 35000 ättlingar till slavar från Afrika som lyckades rymma från sockerrörsfälten, jag var 3:e Svensk som besökte denna ö i Indiska oceanen och Marina var 1:a Kroat som satte fötterna på denna makalösa ö, ön är ca 2 mil lång och 5 km bred, vi fick se träd och blommor som bara finns där, allt var utrotningshotat, även djurlivet, vi köpte honung som gjordes av handikappade, ett projekt för att ge meningsfull sysselsättning till just handikappade, honungen vann 2:a pris vid internationella VM för honung i London, tänk er honung gjord på utrotningshotade blommor, det smakade helt fantastiskt!!! vi hade ca 2 kg med hem.
Snorkling dykning här på helt orörda rev går inte att beskriva med ord.
Rodrigues är ett av de häftigaste ställen vi besökt, Caye Caulker utanför Belize (ett litet land söder om Mexico) ligger i samma härad.
Ni ser kanten på revet där havet skummar

Gata i Port Mathurin, huvudstad på Rodrigues

Droppstensgrotta

Hemma hos paret Bertrand i deras magnifika trädgård

Lokala puben i Port Maturin
Man var bara tvungen att gå in och dricka ett glas rom med lokalbefolkningen - magiskt!! puben var hur gammal som helst, jag kan se pirater sitta och skåla på de hårda träbänkarna - oförglömligt!!!

Rodrigues fruit bat
Denna utrotningshotade jättefladdermus lever på i sin tur utrotningshotade frukter, det finns ca 1500 exemplar kvar, man försöker att få dem att föröka sig bla på Casaela djurpark på Mauritius.
Visst är de vackra med sin oranga päls?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon