sway307
15-07-2008, 21:56
Hejsan!
Idag var jag ut och grävde upp en lönn en treuddslönn. Såg givetvis till att få ordentligt med rötter och jord med.
Som jag planterat i trädgården idag. Tog hur lång tid som helst innan det blev klart men nu står den där och ser vacker ut. Jag räknar med att trädet kommer fälla blad och vara allmänt ledsamt under en tid här framöver.
Då till min fråga hur mycket skall jag vattna det? Och bör jag gödsla, eller skall jag vänta med gödsel tills jag ser tillväxt på trädet.
Huggorm
15-07-2008, 23:46
Hur stor var den? Bara en liten planta, eller en meter eller mer? Chansen att det skall gå bra blir större desto mindre den var, men så länge det mesta av rötterna är med borde det inte vara så stora problem. Vattna rikligt, 10-20 liter per dag är nog ingen överdrift, särskillt inte som grundvattennivåerna fortfarande är låga i stora delar av landet! Gödsel vet jag inte om du skall använda, så länge jorden är bra borde det inte behövas.
Christer i Falköping
16-07-2008, 05:28
Som Huggorm skriver 10-20 liter vatten om dagen den första veckan åtminstone, sedan kan du dra ned på det så sakteliga. Absolut inget gödsel i år. Det är alldeles för sent på året för det nu. Den skall inte tappa några blad bara för att du flyttat på den, vattnar du bara på kommer den att klara sig bra!
Christer.
sway307
16-07-2008, 22:53
Den är ju rätt stor, inte mycket till tjockleck på stammen men den sträcker ju sig över 2 meter i höjd.
Rotklumpen vägde uppskattningsvis 25-30kg. Jag har vattnat den ORDENTLIGT då jag var rädd att den förlorat mycket sugrötter. Genom att då vattna rikligt så får förhoppningsvis dem rötter som är kvar tillräckligt med vatten för att förse trädet med vad det behöver. Jag vatnade nog 30 liter vid plantering, både i gropen innan och i jorden efter, vattnade den nu på kvällen med ca 20 liter vatten till. Svårt att avgöra litertalet när jag kör med bevattningspump direkt ifrån den intill liggande dammen. Inga blad eller så har iaf slokat.
Hur gör man framåt vintern? måste jag täcka över den eller klarar den kylan trots att jag planterat den nyligen?
Att den är nyplanterad eller ej har ingen betydelse när det gäller kyla, ev kan ett nyplanterat träd ha större problem på våren eftersom den har sämre förmåga att börja transportera vatten tidigt.
sway307
22-07-2008, 22:11
Precis som jag misstänkte så har nu trädet örjat reagera. Bladen ljusnar ute i kanterna för att sedan så sakteliga torka ihop. Är detta en naturlig reaktion, dvs något jag inte behöver oroa mig för eller är det lika bra att skippa idén om att trädet skall klara sig. Det står idag i ett ganska utsatt läge med sol osv. vilket det inte gjorde när jag grävde upp det. MEn Om bladen blir brända så ser dem inte ut såhär tror jag. Jag vattnar trädet med omkring 50L vatten per dag.
Skall jag kanske avlöva hela trädet eller dädar jag det då?
Låt trädet vara vad gäller löv. Men tänk på att en sådan Lönn som du flyttat blir mkt. stor. Lycka till.
sway307
22-07-2008, 23:22

Här har vi en bild på bladen i ett tidigt stadium , nästan samtliga ser ut så här eller har torkat ihop nu
Christer i Falköping
23-07-2008, 15:50
Tycker nog att det kan vara torkskador man ser på bilden. Men ge inte upp den. 50 liter om dagen är i överkant, så där kan du lugna dig. Tror den kommer bra nästa år. Men som sagt, den blir gigantisk med tiden.
Christer.
fluffis
26-07-2008, 01:03
Tänkte göra likadant med en halv-meters vild blod-lönn som står på andra sidan vägen. Berätta gärna vidare hur det går med din! Förlåt att jag tjuvar din tråd en stund...
Tänkte plantera min nära ett par 4-5 meters ung-blörkar, som jag förmodligen ska bort senare, om lönnen tar sig.
Är det risk för ut-torkning av lönnen bredvid björken? Efersom björken vill ha mycket vatten, menar jag? Platsen är sank, och med halv-sur, mossig ler-jord, som har stått skuggad av granar som vi nu tagit bort. Någon som tror en lönn skull överleva?
Fågelvägen
26-07-2008, 14:02
Lönnar kan trivas på många sorters jord. Men att plantera den just nu, när det är extremt varmt, är att utsätta den för stora strapatser! På senhösten, när lönnen har tappat sina blad, har du störst chans att lyckas. Om platsen är sank kan du kanske plantera lönnen lite upphöjt på en låg kulle av lerjord blandad med grov sand och lite kogödsel/torvmull i påse.
Bra att du kan tänka dig att ta bort björkarna eftersom de blir allt törstigare när de växer till sig. Lönnen behöver dessutom utrymme runt om för att utveckla en vacker krona. Men medan björkarna är små kan de kanske ge lönnen lite skugga och vindskydd att börja med.
Att gräva upp träd på annans mark är inte det bästa för grannsämjan.

Grannen kanske själv har tänkt ta hand om trädet? Hoppas markägarna sagt ok.
fluffis
31-07-2008, 01:30
Nejdå, ingen fara med någon grannsämja där... Lönnen står på föreningens vildvuxna allmänning; var bara ren tur att den inte strök med på stora röjardagen i höstas, vi hann inte så långt med röjningen...
Tack för tipsen; ska verkligen vänta med att ta upp den till sent i höst.
Hur går det nu med din flyttade lönn, sway 307? Tagit sig, hopps jag!
sway307
06-08-2008, 21:24
Vi har vart på BB i en vecka så jag har inte tagit hand om den men grannen har tålmodigt vattnat den med 50 l vatten per dag nu när jag kom hem har jag avstått från vattning varannan dag. Den tappar mer och mer löv men det räknar jag med. Och sålänge trädet har dem "gröna topparna" ute på grenarna kvar så är jag vid gott mod. Jag hoppas den tar sig nästa år. Att förvänta sig något nu är överdrivet.
Fågelvägen
07-08-2008, 09:25
Har ni försökt dränka lönnen? 50 liter vatten per dag!
sway307
07-08-2008, 11:54
den är ju ganska stor, iaf 2 meter hög. Hur mkt vatten tror du behövs då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.