torrestalund
15-07-2008, 22:13
Är nybörjare i växthusvärlden och har nu fått vita fläckar, som jag misstänker är mögel, på mina gurkplantors blad. De är ca 1 cm i diameter och vita, lite "ludna".
Framförallt bladen längst ner på plantorna är brabbade. Ska jag ta bort dessa blad, finns det risk att det sprider sig?
Åsa, mälardalen zon 2
16-07-2008, 10:58
Mjöldagg blir som ett vitt mjöl som man kan torka bort med fingrarna. Är det något/några enstaka blad kan du ta bort dem och sedan börja spruta växten regelbundet med ex, mjölkvatten eller atamonvatten det bromsar svampens framfart.
torrestalund
16-07-2008, 11:33
Tack för ditt råd! Vad är mjölkvatten?
Störs gurkan av detta mögel eller kan man låta det vara?
Mvh Madeleine
Åsa, mälardalen zon 2
16-07-2008, 11:45
mjölkvatten = ca 1 del mjölk och 9 delar vatten, det ändrar pHt på bladen så det inte blir så gynnsamt för svampen (mjöldaggssporer finns i luften och finns det gurkmjöldaggssporer i luften brukar det bara bli mer och mer angrepp ifall man inte gör något). Det luktar lite sur mjölk i växthuset när man sprutar med mjölkvatten 1-2ggr i veckan men det funkar faktiskt riktigt bra + det är ju helt giftfritt och för det mesta har man ju alltid mjölk hemma.
torrestalund
16-07-2008, 13:18
Låter bra, jag har just varit och sprutat mina gurkplantor. Hjälper denna relativt enkla metod vore det ju toppen.
Undrar bara vad man kunde ha gjort för att undvika att mjöldaggen kom i första läget.....om det är för fuktigt kanske...?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.