Fågelvägen
15-07-2008, 22:15
Jag är sommarvakt för ett olivträd. Trädet är ca 1 m och har sedan sommaren 2007 stått i den stora kruka som det köptes i. Trädet har stått ute på en balkong hela sommaren, men det verkar inte växa något vidare. Jorden ser lerig och hård ut, vilket väl är ok? Men någon växtnäring ska väl trädet ha. Hoppas någon kan tipsa om vad olivträd gillar? Om det borde planteras om, vilken sorts jord i så fall?
Alexander-VG-zon3
15-07-2008, 22:36
olivträd vill inte ha lerjord ,, utan en lätt grusig jord som innehåller mineraler och kalk med lergranulat inte lerjord alltså . oliver som växer i lera blir oftast för blöta om dom står ute vilket gör att dom växer sämre och får kallt om fötterna och ruttnar lätt . lika så lerjorden ger ingen luft och när den är torr så blir den kompakt .
oliver kan du ge i näring både blåkorn och algomi .
Fågelvägen
16-07-2008, 11:10
Tack flaxss för svar! Fast det ledde till fler frågor, tyvärr:
Så det verkar som olivträdet kan ha sålts med fel sorts jord i krukan? Både blåkorn och algomin blandas väl i jorden vid omplantering? Blåkorn är ju snabblösligt, ska olivträd inte ha näringslösning senare, när man vattnar dem?
Alexander-VG-zon3
16-07-2008, 12:16
odlare nere i Eruopa använder lerjord på medelhavsväxter dels håller det ''bra'' med vatten och näring vilket säkert gör det lättare för odlaren .
vill du göra egen jord så kan du köpa bra plantjord och kogödsel som du sedan blandar upp med grus,leca och också köpa näckrosjord ( lergranulat ) och blanda i . du kan även köpa citrusjord men den har ett lite väl för högt på för oliver så då får man blanda i kalk . oliver växer naturligt på kalkrik grund . sedan vid omplantering om du nu blandat ihop själv så blandar du i algomin och sedan så köper du flytande blåkorn som du ger varannan vecka ca 4-5veckor efter omplantering som görs i feb . så du börjar ge oliven näring från april-maj till juli . därefter ska den gå in i vila och sedan tas in efter en frostnatt och övervintras svalt och ljust. sedan i slutet av feb planteras den om igen om det behövs .
Fågelvägen
18-07-2008, 09:45
Tack igen, flaxss, för dina noggranna råd! Jag är som sagt bara sommarvakt, men jag ska lämna dina skötselråd till olivträdets ägare. Hon blir nog glad

för olivträdet är mycket kärt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.