|
Jag plockade en stickling av en ampellilja från skolans gemensamma lokaler i höstas. Troligtvis en gammal planta då den var väldigt stor och hade många skott att ta av, såpass många och stora att skottet jag tog redan i sig var som en normalstor krukväxt. Nu har detta växt till sig och i början på sommaren började den blomma. Den står i norrfönster en bit in och dricker mycket vatten, således ger jag den mycket vatten och den bara fortsätter att blomma! Jag bara undrar vad som är "normalt" för denna planta att blomma? Jag antar att den blir väldigt ståtlig sedan då det väl kommer ett nytt skott vid "varje" blomma? Tror jag räknade utblommade blommor och pågående, till ca 25st idag och det verkar inte vara ngn hejd på det! Vill lära mig mer om denna växt som jag börjar gilla alltmer!
Platinum
15-07-2008, 22:53
Finns olika sorter å de blommar/skjuter skott olika.
Men de gillar inte skarp sol men mycket vatten
CITAT (Kee @ 15-07-2008, 23:37)  Jag plockade en stickling av en ampellilja från skolans gemensamma lokaler i höstas. Troligtvis en gammal planta då den var väldigt stor och hade många skott att ta av, såpass många och stora att skottet jag tog redan i sig var som en normalstor krukväxt. Nu har detta växt till sig och i början på sommaren började den blomma. Den står i norrfönster en bit in och dricker mycket vatten, således ger jag den mycket vatten och den bara fortsätter att blomma! Jag bara undrar vad som är "normalt" för denna planta att blomma? Jag antar att den blir väldigt ståtlig sedan då det väl kommer ett nytt skott vid "varje" blomma? Tror jag räknade utblommade blommor och pågående, till ca 25st idag och det verkar inte vara ngn hejd på det! Vill lära mig mer om denna växt som jag börjar gilla alltmer! Norrfönster och mycket vatten är mums filibabba för en ampellilja. Jag vet inte vilken sort du har, men jag har den ljusgröna, tunnbladiga sorten utan streck och den trivs inte i fönster alls oavsett väderstreck, men hur bra som helst bredvid fönstren, i väggamplar och på piedestaler. Att den blommar rejält ska du bara gotta dig åt. Grattis! Ta gärna kort och visa om du har möjlighet.
Kommer tyvärr inte ihåg hur länge de blommar. Men de blir väldigt skräpigt när de släpper alla vissna blommor omkring sig. Om du pollinerar blommorna (med fingret, en tops eller en pensel) bildar de en liten frökapsel som ger små frön. Har inte provat att så dessa men det borde ju gå utmärkt. Även om det nog går mycket fortare med de nya små plantorna.
Alexander-VG-zon3
15-07-2008, 23:47
trivs dom bra så blommar dom under hela växt perioden . mina egna har jag i skilda lägen både väst-öst-norr-syd och dom trivs väldigt bra . har dom ute hela våren-sommaren-hösten sedan övervintras inne runt +10c . finns både dvärgsorter och krulliga och gröna och randiga och stor vuxna sorter ,, finns även en som tål neråt -23c . jag har grön,vanlig,krullig och så en bredbladig sort . den gröna har jag i ett östläge och en vanlig i norr läge resten har jag i syd-väst läge då ute .
ängsvädd
16-07-2008, 06:08
CITAT (Kee @ 15-07-2008, 23:37)  ..... Vill lära mig mer om denna växt som jag börjar gilla alltmer! Här är en artikel av en tjej som verkar älska ampelliljor http://goto.glocalnet.net/natal/amp/ampelsv.htm
Tack för länken Mimmi! Enligt vad jag kunnat utröna av länken så är det en vitrandig ampellilja jag har och enligt länken hade jag "rätt" som kallar den "en helt vanlig ampellilja" för den är tydligen den vanligaste i Sverige om man ska tro henne!
Tack för era responser, då ska jag fortsätta vattna och låta den stå kvar en bit innanför sovrumsfönstret så lär den fortsätta blomma. Gillar de praktfulla "vattenfall" av miniplantor dessa får!
CITAT (MimmiH @ 16-07-2008, 07:08)  Här är en artikel av en tjej som verkar älska ampelliljor  Takk så mycket for lenken , MimmiH ! Det er så interessant å lese slik omfattende informasjon om en kjent krukvækst ! Det finnes visst spesialister på alle ulike planteslekter ...
Har tagit några bilder nu, och det första jag undrar är om detta är bildandet av en frökapsel eller om det är ngt annat i görningen?  Sen slänger jag med några bonusbilder på plantan (tyckte de var rätt häftiga): 
Alexander-VG-zon3
27-07-2008, 22:31
ja det är en frökapsel .
Idag sattes fröerna från förkapseln! Fyra stycken fick jag det till. Två fröer såg ut att ha blivit "missbildade" så de satte jag inte ens. Enligt sidan ska man så på vårkanten men jag kan inte hålla mig och detta kan främja mitt bygge av tillskottsbelysning jag planerat att ha, om det nu är så att de kommer upp och behöver lite mer ljus än vad hösten kan erbjuda. Får se hur många som kommer upp. Enligt sidan så har grobarheten legat på runt 75% och det skulle ju innebära tre nya plantor! Jag är glad om jag bara får en att ta sig, denna lär då vara helgrön och inte randig som nuvarande, vilket gör det till en "ny växttyp" i mitt hem!
Platinum
08-08-2008, 20:53
Kee har du fått några "bladskott"? Jag har två sorter du inte har och byter gärna till mig en sort jag inte har
Ja jag är på väg att få bladskott hos moderplantan, det finns dock tre problem.
Det första är att jag helst behåller dem, hade tänkt att inte "knoppa" denna planta. Det andra är att de inte har blivit så stora än, dvs det är inte dags än. Det tredje är att om du kommer förbi och hämtar ett då kan jag avvara ett skott åt dig. Har inte tid att hålla på och skicka tyvärr. Säger inte detta för att verka fientlig eller så, men jag noterar att du har en bits resväg till mig, men om du skulle ha vägarna fårbi ska vi nog kunna styra upp något!
Platinum, jag har fått håll i den sorten som Kee har och den håller på att bilda skott för tillfället så du kan få av mig sen. Jag har ampelliljor överallt och de växer som f-n, så jag kan dela med mig utan problem. Det dröjer väl ett tag innan de är stora nog att plockas från kvisten, men jag skickar sen när det blir dags! Red: Jag tror att det är den sorten iallafall och inte den skruvade. Bifogar en bild och jag tror du kan lista ut vilken jag menar  [attachment=22430:Ampelliljor_080809.jpg]
Platinum
09-08-2008, 16:17
CITAT (Grå @ 09-08-2008, 11:22)  Platinum, jag har fått håll i den sorten som Kee har och den håller på att bilda skott för tillfället så du kan få av mig sen. Jag har ampelliljor överallt och de växer som f-n, så jag kan dela med mig utan problem. Det dröjer väl ett tag innan de är stora nog att plockas från kvisten, men jag skickar sen när det blir dags! Red: Jag tror att det är den sorten iallafall och inte den skruvade. Bifogar en bild och jag tror du kan lista ut vilken jag menar  [attachment=22430:Ampelliljor_080809.jpg] Toppen Grå Roligt med nått nytillskott. Hojta till via PM sen när det är dags.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|