petrea
Nu blir jag snart tokig, alla mina tomatplantor har i år igen! fått brunsvarta blad.
Vad kan det vara tror ni?
Bladen är liksom "stela" och alldeles brunsvarta mest på uppsidan.
Har inte kunnat se någon ohyra.
De blad som inte har den färgen vissnar och blir "normalt" vissnebruna om ni förstår.
Tomaterna kommer men inte så jättemånga men de smakar bra och blir fina.
Detta började någon gång i mitten av juli.
Vad gör jag för fel?
Kan tillägga att jag odlar i hink och säck.

Mina gurkor kom fint i början men efter ett tag skrumpnade fruktämnena och det kom inga fler, vad kan det bero på?

Odlar jag för tätt?
Ca 8 tomatplantor, 5 gurkplantor och fem physalis + lite annat smått, detta på ca 10kvm.
Snälla ge mig råd så jag inte gör samma fel nästa år!!
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske ojämnt klimat, ojämn vattning och ojämn näringstillförsel gör så att odlingen inte går som det är tänkt. Det kan ibland vara svårare att odla i växthus än på friland det blir ganska stora temperatursvängningar mellan natt och dag i växthus + de senaste somrarna har varit ganska varma, många växter mår inte bra och producerar frukt när det går en bit över +30C så har man växthus kan det behövas skuggning och rejält med vädring.

Tomaterna är jag osäker på vad det kan vara är det svarta så att det går att torka bort så kan det vara sotdaggssvamp det brukar dyka upp ifall det finns bladlöss eller vita flygare som avger honungsdagg som svampen växer i.

Annars kanske det kan vara någon svamp, tomat vill ha lite torrare luft och de vill inte att an blöter ner bladverket + man bör vattna i växthuset på morgonen eller dagen så det inte är alltför fuktigt på natten.

Finns det potatis i närheten som har potatisbladmögel så är det även möjligt att det kan vara något sådant tomaten har, svampens sporer sprids i luften och tomat och potatis kan ofta få samma sjukdomar p.g.a att de hör till samma växtfamilj.
Ingrid på Västkusten
Låter som mosaik-virus på tomaterna - har Du bild? är det brunt och gult också?
Hur varmt har Du och hur vattnar Du?
Odlar man i säck å hink måste man ha automatbevattning eller vattning MINST två ggr per dag med den sommar vi har haft.

Undrar Ingrid
petrea
Hej!
Jo, de är gula och bruna (vissna) också.
Ser liksom ut som att hela plantan torkat ut... + dessa fula brun-svarta blad.
Har tyvärr ingen digitalkamera, men skall låna en...

Vad gör jag till nästa år, och varför kommer detta?
Vet du det?

Har två vädringsfönster som stått vidöppna hela sommaren + dörren också!
Fast det är klart att det varit MYCKET varmt inne i växthuset!

Tusen tack för hjälpen! smile.gif
Ingrid på Västkusten
Om det är mosaikvirus vilket kan finnas möjlighet av Din beskrivning - alternativet är ojämn vattning och för höga temperaturer.

Försök skaffa t ex skuggardin, automatbevattning samt mkt fläkt ( se gärna tråden om vädringsfönster som Uno startade i detta forum), och satsa på resistenta sorter. Ingen i närheten som röker? Det smittar också ifrån rökare - viruset. Finns en massa bilder på webben så ta en bild-sök på Google,

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon