Tänkte gräva ner en ganska stor natursten som har en vacker platt yta som skulle funka som trappsteg upp mot mina grönsaksland. Jorden är uppgrävd nyligen, ska bli fortsättning på gräsmattan runt stenen. Men ska man "grunda" med något, lägga platta stenar under den stora, eller sand, eller grus? Eller håller tyngden stenen på plats i jorden tror ni?
råd och erfarenheter mottages tacksammast
Allra bäst är att göra som när man lägger plattor. D v s först platta till jorden, sedan något som hindrar gruset att blandas med jorden (markduk tidningar etc), och sedan grus som packas, och sedan stenen på det.
CITAT (KURT @ 16-07-2008, 06:40)

Allra bäst är att göra som när man lägger plattor. D v s först platta till jorden, sedan något som hindrar gruset att blandas med jorden (markduk tidningar etc), och sedan grus som packas, och sedan stenen på det.
Tack för raskt svar KURT. Jag förstår och ska försöka göra så, men eftersom det är en natursten är den ju inte ett dugg platt på de delar som ska ner i backen, så det där med att platta till jorden kanske faller bort då? Och det där med grus - hur stort ska det vara tro? Jag har strandgrus att tillgå i lite olika storlekar beroende på vilken strand man tar på - man kanske menar några millimeter stora korn, eller vad tror du/ni?
Fördelen med grus är att det går att trycka dit stenen så att den ligger jämnt. Är den väldigt ojämn, så får man göra gropen olika djup bara, så länge det hela tiden finns ett gruslager mellan stenen och jorden är det OK. Storleken på gruskornen är inte så viktigt, det är bättre att det är en blandning av olika storlek, så att de inte glider omkring mot varandra för mycket.
Så bra, tack, jag begriper. Det ska jag väl kunna fixa till tror jag.
Fågelvägen
21-07-2008, 12:58
Grattis, Eklo, du har en sten som är rejält stor, men platt! Det är svårt att gräva en grop med rätt form. Det är också svårt och riskabelt att pilla upp grus ur gropen när stenen väl är där. Om stenen är knölig på undersidan, så skulle jag förenkla det hela:
När du med två spett baxat in stenen i en lite för stor grop kan du lyfta den lite på de sidor där den hamnat för lågt ner. Medan du lyfter (med hävstångsteknik) puttar din förhoppningsvis tålmodiga medhjälpare in små stenar i gapet mellan stenen och gropens kant - akta fingrarna! Runtom, tills stenen ligger som ni vill. Sedan kan ni fylla upp med lite grus eller sand mellan småstenarna och vattna så gruset fyller ut där det är tomt.
Om stenen rör på sig lite under den första vintern är det inte svårt att korrigera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.