Stiffe
Hej alla rostokar
Här har ni något att gissa på. Den är köpt som en Yolande de Aragon, men nådde inte ända fram om man så säger. Den luktar gott - medelstarkt. Den blommade första året, så liten den var, men såvitt jag kommer ihåg så remonterade den inte. Som framgår av bilderna så är bladverket väldigt ljusgrönt i år, tror att det kan bero på torkan. Kan i varje fall inte påminna mig att det brukar vara så ljust. Blommorna är medelstora, och de bleknar i solen med tiden.
[attachment=21247:Yolande_...wannabe1.JPG]
[attachment=21248:Yolande_...wannabe2.JPG]
[attachment=21249:Yolande_...wannabe3.JPG]
[attachment=21253:YdA_wannabe4.JPG]
[attachment=21250:Yolande_...wannabe5.JPG]
[attachment=21251:Yolande_...wannabe6.JPG]
[attachment=21252:Yolande_...wannabe7.JPG]
Några idéer?
/S
Kajsa

Yolande de Aragon, foderbladen är långa, flikiga runt knopparna, taggarna är mer raka, bladen är stora och ger en liten sträv känsla.

Mme Boll, det kan inte vara den tro ? Sök på den på Roslistan. Att rosen inte blommar om när den var så liten är kanske inte så konstigt.
Stiffe
Åhh, du har en riktig Yolande... Vad avis jag blir. Nåja, jag ska införskaffa en i höst, (en riktig äkta vara), så det så. sleep.gif
Efter en titt i roslistan så kan jag konstatera att det inte är någon Mme Boll, bl a är blommorna inte så skålformade. (Jag har ingen egen Mme Boll att jämföra med, ...än, men till hösten så ... yes.gif ) Dessutom vill jag minnas att Mme Boll dofter betydligt starkare. Nåväl, inom en månad lär jag åtminstone veta huruvida den är remonterande eller inte i alla fall.
/S
gulmåra
Hej!

Yolande de Aragon har jag köpt en gång på Roskraft och det verkar som om vi fått samma felaktiga ros :-)
Om jag nu lyckas lägga in bilder på min ros så kan du jämföra. Stora småblad, få men stora taggar, söta knoppar som liknar Belle Isis. Lagom med doft. Växer MYCKET hos mig i zon 3 blir hon 3 meter. Jag har fått min identifierad och det är en fylld variant av De la Grifferaie, multiflora. Det här är en ros jag är glad över att jag fick fel eftersom det blivit en av mina maffigaste rosor.

Nu ska vi se om jag lyckas med bilderna...

Hälsningar
Kristina

Stiffe
Hej Kristina
Wow! Exakt på pricken. tummenupp.gif Det trodde jag inte. Precis som du antar så har jag också köpt min på Roskraft. Elsi brukar vara lite vimsig, (vilket jag tycker är charmigt), men när det gäller den här rosen så sa hon att hon var tveksam till att det verkligen var en YdA. Så det var ingen jätteöverraskning. Jag har dock plöjt igenom LÅGs rosenbibel både framlänges och baklänges utan att kunna identifiera rosen. Vilket inte är så konstigt, för nu när jag tittar på de la Grifferai så ser man bara blommorna på bild, och utseendet, (framförallt färgen), stämmer inte särskilt väl med hur min ser ut i verkligheten. Tack, tack, tack.

Hm, 3m hos dig i zon 3... Jag bor också i zon 3, och här är den nu efter 3(?) år en tunn buske på sisådär 1m. En klätterros, tänka sig, det skulle man inte kunna tro. Uppenbarligen behöver jag gödsla min mera. Får väl gå ut i stallet och mocka rejält nästa vår då. smile.gif
/S

PS Visst är det kul/spännande att chansa och köpa grisen i säcken ibland? På det här sättet får jag ju 2 rosor i stället för en eftersom jag nu måste köpa en äkta YdA (också). crazy.gif
gulmåra
Åh, vad kul att det stämde!! Det är alltid trevligt att vara presenterad för en ros smile.gif)

Kanske jag tog i liiite men 2,5 meter är hon säkert. Står nordväst om ett växthus och i en uppfiffad rabatt så jag tror att det kan vara skillnaden mellan din och min. Den växer så mycket att den nästan kväver de andra stackars grann-rosorna. Den tog sig förresten in i växthuset ett år också. Fast det kanske mer skvallrar om växthusets brister :-))

Jag har också YdA kvar på väntelista, men just nu är det bra att den bara är där. Det finns stackare här som står och trampar i sina krukor. Ganska många om jag tänker efter...rena roskön

/Kristina
Stiffe
Låter lovande, trots en liiiten överdrift. smile.gif Min står i sydväst = blåsigt, men som du ser på ngn bild så håller jag på att sätta upp ett staket för att skydda lite fr blåsten. (Jag hann inte klart i höstas och inte heller ännu denna säsongen, därav det ngt provisoriska utförandet biggrin.gif.) Hm, det låter som din ros är äldre än min (=3 år tror jag)?
/S
gulmåra
Jepp! Min ros är nog minst 6 år gammal och står skyddad mot norr bakom en roshäck.
Inte såg jag att det var något provisoriskt vindskydd.....så jag var tvungen att titta en gång till ;-) Tyckte det var snyggt för att vara provisoriskt! Men vindskydd är bra. Vind verkar vara en av de stora bovarna när rosor inte trivs!

Kristina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon