Hallå! Är ny här på forumet så jag är inte helt säker om jag postar i rätt avdelning

Har i år byggt om ute i trädgården, och då ställde jag i ordning några ställen där jag grävde ner lupiner. De var fina när de blommade, men nu när de blommat över så ser det inte ut så trevligt ut.
Jag tänkte höra ifall det hade gått att ha någon sorts marktäckare under lupinerna som täcker upp efter de blommat över?
MVH Tobias
Red Top
16-07-2008, 07:28
Om Du är snabb på att klippa ner lupinerna, så blommar de om=).
Du kan t ex så ringblommor som fortsätter blomma flitigt ända in på hösten.
Red Top !
Vad bra, det visste jag inte. Mina lupiner har blommat ut för en par tre veckor sen. Såg igår en eftersläntrare som blommar fint ännu. Ska klippa genast jag kommer hem från jobbet, fast det är väl försent redan. Hur långt ner ska man klippa ?
Hälsn Tepa
Christer i Falköping
16-07-2008, 09:01
Räcker med att du klipper av de gamla blomställningarna.
Christer.
Ska göra det, Christer, men tror du inte det är försent ?
Hälsn Tepa
Fågelvägen
16-07-2008, 10:55
Om du vill ha lupiner på fler ställen kan du lägga fröställningarna på någon torr plats i trädgården (förutsatt att de hunnit bilda frön inne i ärtskidorna). Myror - eller vem det nu är - kommer då att bära omkring fröna och tappa dem här och där. Resultat: lupiner på överraskande ställen, speciellt på grusgångar och i stenläggning.
Jag tror att sniglarna äter upp de små fröplantorna om de hamnar på något bördigare ställe.
Christer i Falköping
16-07-2008, 11:07
CITAT (tepa @ 16-07-2008, 10:55)

Ska göra det, Christer, men tror du inte det är försent ?
Hälsn Tepa
Så länge de inte har hunnit skapa fröer böär du nog kunna få några blommor till tycker jag. För blir det inga frön har växten mislyckats och måste då försöka igen om den har kraft och ork.
Christer.
Hej igen Christer
AHAA ! Beror det på att den tror att den har misslyckats, att den försöker igen, alltså. Det här gäller säkert flera andra blommor än lupiner, då. Att dom vill försöka igen. Kan du några fler sorter ? Vet bara Bergklint, dom kommer igen om man knipsar av utblommade blommor.
Hälsn Tepa
Christer i Falköping
16-07-2008, 12:21
Vissa sommarblommor som rigblommor brukar köra ett varv till. De flesta vår och försommarblommande perennerna brukar också dra igång igen.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.