Midskogstorpet
Hej alla glada (och övriga, jag är inte knusslig...)

Min mamma har ett kallväxthus och har fått en vinranka Rondo ifjol. Hon planterade den i växthuset i Örnsköldsvik, det var grön men ville inte växa till sig, såg liten och ynklig ut... thumbdown.gif
Det överlevde dock vintern i växthuset och nu i sommar har både mamma, växthus och Rondo flyttat till Sundsvall. Hon hade planterat rankan i en hink utan botten i växthuset så att rötterna skulle kunna komma ner till jorden under stenläggningen i växthuset. När vi nu skulle plantera om rankan här i Sundsvall så upptäckte vi att hinken var full med myror och myrägg samt att rotsystemet var pyttelitet på rankan... fear.gif
Tog upp den ur hinken utan botten, spolade rent och planterade den i vanlig plantjord i ett jordhål i stenläggningen i växthuset. Det är inte sand under växthuset utan stenmjöl (i Ö-vik var det dock sand, kanske därför som myrorna trivdes så bra??)

Nu till mina frågor:
Rondo är ju en staketdruva, har jag läst mig till här på Odla, kan hon inte ha den i växthus?? Hur ska vi i så fall övervintra den?

Vilken jord och skötsel kräver Rondo?

Ytterst tacksam för svar.

Undrande dotter och moder.... sos.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Rondo är INGEN staketvindruva. Staketvindruvorna hör till Vitis labrusca släktet Rondo hör till Vitis vinifera släktet som de vanliga vindruvorna nerifrån Europa enligt SKUD.

Vilken zon stod det att den var härdig till det enda man hittar på nätet är att den är lite mer köldtålig än de flesta vindruvssorter som används till vinframställning och att kan användas till vinframställning i lite kyligare länder som danmark och irland. Jag hittar ingen zonangivelse för sverige
RibesRubusVitis
Om din Rondo alls ska överleva i Sundsvall, måste den säkerligen stå i växthus. Det som gör den hyfsat köldhärdig är korsningen med sibiriska Vitis amurensis. Sedan är det inte givet att solljuset räcker till för att druvorna ska mogna.
Rondo anses vara den bästa rödvinsdruvan för (syd)svenskt klimat, och är även bra för att ge djup, röd färg åt blandningar med andra druvsorter. Ska du inte göra vin på druvorna, finns det andra som är bättre att stoppa i munnen.
Midskogstorpet
Hej igen, och tack för era kloka synpunkter. blomma.gif

Okej, jag/vi skall inte göra vin utan vill bara smörja vårt krås med lite goda druvor. Vilka sorter är goda??? Kollade på Plantagen här i stan och där fanns flera både gröna och blå att välja bland. Tips??

Men frågan är ändå hur man skall sköta stocken i växthuset när det gäller jord, beskärning, vintertäckning osv., Tacksam för all hjälp.

Har en svägerska som får blåa druvor på sin stock i växthus tio mil norr om Sundsvall, inåt landet. Vet dock inte vilken sort hon har, det vet hon inte själv heller... men frodas gör den... tummenupp.gif

Novisen
RibesRubusVitis
På vårt Plantagen i Lund är det oftast just ”staketdruvor” som säljs, med namn som Zilga, Spulga, Veldze etc. De brukar trivas med lite surare jord, samma som till rhododendron, medan t ex Rondo hellre har lite kalkhaltig jord. (Det är inte så rasande noga som man ibland får höra. I Skåne och Danmark trivs Rondo i både sandjord och fet lera.)
Många odlingstips får du på Odlas avdelning ”Frågor och svar”:

http://www.odla.nu/fs/articles/file_247-1.html

Testa också forumets sökfunktion; nästan alla frågor har besvarats tidigare.
Först vid nyår blir det aktuellt med beskärning, och övertäckning kan behövas senare på våren, och då mest som skydd mot solen: Om knopparna brister för tidigt, blir vinrankan sårbar för tillfälliga frostknäppar. Är det tjäle i jorden, riskerar den också att torka ut.
Betty
CITAT (Midskogstorpet @ 16-07-2008, 15:12) *
.../ Vilka sorter är goda??? Kollade på Plantagen här i stan och där fanns flera både gröna och blå att välja bland. Tips??/...

Jag har staketdruvan Zilga på friland, i ett skyddat söderläge. Den ger blåa ganska små men jättegoda druvor, de har rätt mycket kärnor. Den mognar här uppe hos mig i Norrbotten 1 - 2 veckor in i september.
Midskogstorpet
Hej igen och tack alla för era tålmodiga svar!
Jag blir så imponerad av alla era kunskaper.
Jag skall fundera med moder vad vi skall satsa på för sort och sen testa oss fram helt enkelt.
Bra med tips på artiklar så att vi inte behöver göra ALLA nybörjarmisstag.

Ha det gott alla och Lycka till med allt vad ni odlar!

kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon