malinholmgren
16-07-2008, 06:38
Jag har en planta nakenfröpumpa som är planterad på balkongen. Den har nu en ca 5 m lång ranka med flera förgreningar, ett antal stora orange blommor och en massa gröna blomknoppar. Måste man göra något för att det ska bli pumpor?
Jag har läst något om han- och honblommor, men jag kan bara se en sorts blommor på plantan?
Tillägg: Glömde säga att de stora orange blommorna sitter på ca 2 dm långa skaft...
Hanblommorna kommer oftast lite innan, det här är ett sätt för växten att gynna korspollinering med andra plantor. Därför är det bättre, men inte nödvändigt med flera plantor. Man kan hjälpa till genom att handpollinera:
http://pollinator.com/squash.htm
Åsa, mälardalen zon 2
16-07-2008, 10:33
Mina nakenfröpumpor på komposten har inte börjat producera honblommor än så det är inget fel på dina plantor. Du ser när det kommer honblommor de har en liten frukt bakom blomman och de har en pistill i mitten av bloman som du kan placera lite frömjöl på så den blir pollinerad.
malinholmgren
24-07-2008, 11:45
Jag har sett några små små skott som ser ut som om det skulle bli honblommor, men samtliga har blivit gula direkt (ca 6 mm långa) och skrumpnat ihop. Vad tror ni? För lite vatten, för lite näring? För mycket vatten?
Åsa, mälardalen zon 2
27-07-2008, 16:13
Kanske ojämn vattning jag antar att du inte har en enorm bytta på balkongen som du odlar i + pumpor kräver massor av gödning så det kan ju vara någon brist också. Ju större bytta man har desto jämnare med vatten och näring brukar det vara för växten. Just nakenfröpumpor blir enorma växter och enorma växter bör även ha en enorm bytta för rötterna ska ju försörja den stora bladmassan med vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.