Orcus
Hejsan.
Nu hoppas jag att någon här kan hjälpa mig.
Vi har något som växer alldeles bredvid våran bro men vi har ingen aning om vad det är, så jag hoppas någon här vet.
Ifjol var det som vi uppmärksammade den första gången, men då högg vi ner den för att kunna måla huset.
Nu har den växt sig rejält hög på bara någon månad... så vad är detta? är det en buske eller ett träd eller något annat?

Azur
För mig ser det ut som rotskott av Rönnsumak.
anne-li i olofstorp
Druvfläder?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker också det ser ut som någon slags fläder
Orcus
här kommer tre närbilder i fullstorlek, så jag länkar till dom så ni får klicka upp dom istället, så blir inte den här tråden så tungladdad för de med långsam uppkoppling.

Min tumme som syns på bilderna kan ni ju strunta i rolleyes.gif

Bild 1
Bild 2
Bild 3
Azur
Jag måste ändra mig, det ser onekligen ut som en fläder.
Bee
Jag tycker det påminner om ask. Asken sprider sig villigt och växer snabbt. Ta bort dom om ni inte vill ha stora träd inpå huset.
För inte växer fläder vild så långt uppe i landet? Vill minnas att man kan kolla sin växtzon genom att se vad som växer vilt i närheten. Fläder växer vilt upp till zon 2. Om nu denna växt har kommit på frivillig väg, den kan ju ha blivit planterad en gång i tiden.
enlg
Jag gissar också på ask. Den där tittar upp hos mig också lite överallt, i hallonlandet, bland caragenan, om ni inte snart vill ha ett stort träd där skulle jag ta bort den illa kvickt. Mvh Lisa
Christer i Falköping
Vi har druvfläder här i zon4. Gnugga på bladen, luktar det skunk är det druvfläder. I vilket fall bör den inte stå där den är nu.
Christer.
anne-li i olofstorp
Vanlig fläder är nog känslig men druvfläder väser som ogräs högt upp i landet,
hittade den här beskrivningen http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caprifolia...bu/sambrac.html
Christer i Falköping
Vi har i och för sig vanlig fläder här också, fast där är det nog snarare zon tre.
Christer.
Heda
Druvfläder. Man kan faktiskt beskära dom så att de blir jättefina små träd, med åren ganska knotiga! Gallra ur busken och behåll bara de "bästa" stammarna, vartefter gallrar du till bara en eller möjligtvis två stammar återstår. Beskär sedan till trädform och håll efter.

Jag tycker att de har vackra färger och vackre blommor och bär.

//Heda
Orcus
Tack för alla svar.

Jag googlade lite och tycker det ser ut som Ask mer än fläder faktiskt.. är det druvfläder så blir det nog att ta bort den illa kvickt då vi kommer bli föräldrar inom en månad och ha giftiga bär då är nog inte så lyckat.

Är det Ask så vet vi inte riktigt hur vi ska göra, är Ask kraftigväxande så de kan trycka sönder husgrunden? annars om de växer snällt så skulle det bli ett härligt ljusspel när bladen kommer upp i nivå med utelampan smile.gif
renate
Min första gissning var Ask men det kan även var fläder.Finns det fläder i närheten äkt eller druv så frösår den sig villigt,det gör den här i alla fall.I vilket fall som hellst tycker jag du ska gräver upp busken,den står för nära huset.Ask blir väldigt stor och det kan även fläder blr.Om du vill behåller busken flytta den en bra bit från huset.
Eva 33c
Jag gissar på druvfäder (sambucus racemosa) Dina närbilder var lite stora så jag orkade inte vänta på uppladdningen, men tycker att din buske har för få småblad för att vara ask. Flädern har oftast tre par plus uddbladet. Jag bor i zon 5-6 och hos mig den dyker upp lite överallt, fåglarna sprider bären, och den växer fort. Om du tycker om den i utseendet behöver du inte ha för bråttom med att ta bort den för ditt barns skull. Det dröjer väl något år innan den lilla går omkring på egenhand . Bären är inte så fruktansvärt giftiga, och inte särskilt goda heller, min svärmor (född 1914) berättade hur hon och hennes syster lekte affär och åt druvfläderbär som barn och de fick så "fruktansvärt ont i magen", men inga andra men. Så här står det på Giftinformationscentralens hemsida
Men den kanske kommer att bli lite stor att ha sådär intill huset. Ofta blir inte druvfläderbuskarna särkilt gamla heller.
Azur
Det är inte en ask.
http://popgen.unimaas.nl/~jlindsey/commans....excelsior4.jpg
http://www.zum.de/stueber/lindman/74.jpg

Jämför druvfläder:
http://www.zum.de/stueber/lindman/62.jpg

Notera antalet småblad per blad och tandningen på bladen.

Du kan kolla om det är druvfläder eller äkta fläder genom att kapa en gren: druvfläder har vit märg, medan äkta fläder har brun märg.
Orcus
jag har nu kapat ner några grenar av denna växt för att kunna fixa till stuprören och då upptäckte jag att de är väldigt ljusa inuti samt att de luktar precis som svartvinbär blink.gif
Aqvakul
Sammantaget talar allt för att det är en druvfläder, finns också som förädlade namnsorter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon