Julia03
16-07-2008, 11:58
Hej!
Har en mycket liten radhusträdgård (70kvm). Har häck runt utom vid grannens staket, där jag planterat höga perenner och buskros bl a. Men jag vill gärna ha havtorn, eftersom bären är så nyttiga. Alternativet är svarta vinbär men det kan man ju få tag i på självplock.
Vad jag förstår kan havtornsbuskarna bli rätt stora. Jag tänkte dock att om jag planterar båda plantorna nära varandra och beskär dem hårt varje år så kanske de inte breder ut sig så.
Någon som vet bättre än jag?
Eftersom bären kommer på 2-årsskotten, kan man inte beskära hur som helst, utan man måste planera noga. Men till att börja med kan man ju välja sorter som inte blir mer än ca 2 m höga, de kan vara lite svårare att få tag i, men det borde gå. Läs gärna Kisrsten Jensens mycket bra kompendium om Havtorn, där finns det både information om beskärning och en lista på sporter och vad de har för egenskaper:
http://www.o.lst.se/NR/rdonlyres/C64B1097-...Havtorn2007.pdfLäs gärna också boken
Trädgårdens bärav Leif Blomqvist, det står endel om Havtorn där också.
Julia03
16-07-2008, 13:49
Tack snälla!
Skummade igenom Kirsten Jensens kompendium.
Ska läsa igenom ordentligt. Men det verkar vara "lite"
pyssel med buskarna. Så jag får tänka över om jag verkligen
ska ha dem.
Ha' en bra dag!
Hälsningar från ett regnigt Göteborg.
Hoppas du fastnar för havtorn. funderar själv på att plantera nåra på min något större tomt . Har läst mig till att havtorn endast polineras via vinden så det gäller att ställa honhusken i lä om hanbusken om man nu har någon förkäskande vind att lita på
Man behöver egentligen inte göra något alls med dem, Kisrsten Jensens kompendium är avsett för professionella odlare som skall maximera skörden. Det behöver överhuvudtaget inte beskäras.
Julia03
17-07-2008, 10:58
Hej alla Ni som svarat!
Jag tvekar dock fortfarande.
De kanske blir för dominerande i min lilla trädgård.
Får fundera ett tag till.
Läs gärna någon bärbok, tex den ovan, så kommer du se att det finns många nya alternativ till våra traditionella bärbuskar.
Förutom att att Havtorn ger extremt nyttiga bär, är det också en väldigt vacker buske, påminner om oliv.
Har några stycken som jag plockat med från min fars mark på Åland.
De vill växa riktigt magert och ha mycket sol.
Mina sitter en bit upp i berget, i mager jord, ungefär samma placering som dom hade innan, ute i Ålands kustband.
Julia03
17-07-2008, 13:01
Ja, anledningen till att jag ville ha några buskar var ju egentligen att
bären var så nyttiga. Det är så otroligt dyrt med alla havtorns-produkter i handeln.
Men, Jag har ju lerjord så det kanske inte är så bra....
Har några bärböcker som jag både köpt och lånat på
biblioteket. Men man blir "lite" vankelmodig...i synnerhet när man
har så litet utrymme.
Många bärbuskar kan ju också splajeras eller stammas upp, så tar de mindre plats.
Julia03
17-07-2008, 15:16
Ja - att man kan göra det med vinbär, krusbär mfl det vet jag men
frågan är om man även kan göra det med havtorn?!?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.