Full version: Våra Trädgårdar
Mysko
Har letat efter en likande tråd men inte hittat någon, så nu är det dags att det startar en... yes.gif
Jag tycker det är jättespännande att se hur andra har det i sina trädgårdar, det ger inspiration och trädgårdar gör mig lycklig! Här kommer då mitt bidrag, så här ser det ut hos mig idag den 16juli.

Ser fram emot att få se många härliga trädgårdsbilder nu! bravo.gif
johannea
Va härligt det ser ut! Har för tillfället bara närbilder av blommorna... hoppas på bra väder imorron så kan ja visa runt sen flirting.gif
HelenN
jag har en blog med massa trädgårdsbilder...från min egen trädgård....o massor med blombilder. Klicka bara på länken nedan så kommer ni dit.
Marita i Vasa
Nu är trädgården som mest prunkande. Det mesta är ännu fräscht och vackert!
[attachment=21275:2008_15_juli_b.jpg]
[attachment=21276:2008_15_juli_c.jpg]
[attachment=21277:2008_15_juli_d.jpg]
[attachment=21278:2008_15_juli_e.jpg]
[attachment=21279:2008_15_juli_f.jpg]
[attachment=21280:2008_15_juli_a.jpg]
Lilla barnbarnet Lina 1 år o 3 mån hjälper mormor i trädgården.
CillaM
Marita! Wow säger jag bara! Tänker gömma min trädgård i år, så mycket som gick åt helsike i torkan. Nästa år är den 'öppen' igen smile.gif
Mysko
Verkligen vackert hemma hos dig Marita! Härliga bilder!!!
renate
Kul att visa våra trädgårdar inte bara blommor i närbild.Jag hade för ett tag sedan bilder från baksidan av min trädgård i ett inlägg.Jag gick ut och tåg 2 bilder från framsidan,det började regnar och det är lite skymnig men inte mörkt.Bild nr1 utan blixt,bild nr2 med blixt.

[attachment=21286:2008_07_...__Large_.JPG] Kvällstämning över trädgården.
[attachment=21287:2008_07_...__Large_.JPG]
HelenN
Supersnyggt!!! Det är ju så jag vill ha i mina rabatter....så de växer ihop liksom....så inte ogräset kommer upp. mycket snyggt!
CITAT (Marita i Vasa @ 16-07-2008, 20:37) *
Nu är trädgården som mest prunkande. Det mesta är ännu fräscht och vackert!
[attachment=21275:2008_15_juli_b.jpg]
[attachment=21276:2008_15_juli_c.jpg]
[attachment=21277:2008_15_juli_d.jpg]
[attachment=21278:2008_15_juli_e.jpg]
[attachment=21279:2008_15_juli_f.jpg]
[attachment=21280:2008_15_juli_a.jpg]
Lilla barnbarnet Lina 1 år o 3 mån hjälper mormor i trädgården.

Monaxe
ska ut och fota mellan skurarna, återkommer!
myy
Så fint ni har det! Min trädgård består bara av massa ofärdiga projekt. Gropar utan jord och jord utan växter är ett återkommande tema. Nä, min trädgård slipper ni se! Njut av Maritas i stället.
Marita i Vasa
Roligt att ni trivs i vår trädgård! Här kommer lite mer bilder!
Några tagna redan för en månad sedan bl. a "flygfotona". De är tagna från toppen av stora stenen.
[attachment=21353:2008_10_juli_b.jpg]
[attachment=21354:2008_17_juni_e.jpg]
[attachment=21355:2008_17_juni_f.jpg]
[attachment=21356:2008_3_juli_d.jpg]
[attachment=21358:2008_4_juni_d.jpg]
CillaM
Näää Marita! Nu får du sluta! Jag får ju en fruktansvärd ångest över att se er trädgård. Typ släng dig i väggen botaniska.... Jisses vad fint ni har det! thanks.gif för riktigt fina bilder på något som är riktigt fint i verkligheten.
HelenN
Håller med Cilla....helt klart!
Anki V
Ja, men då ska jag visa några bilder på hur det ser ut hos mig….då lär ångesten lätta laugh.gif .

Vi tar det lite översiktligt!

När man kör ner på parkeringen och tittar upp emot själva stugan så möts man först av de stora fula solfångarna på taket. Jag tröstar mig med att det är miljövänligt. Sänker man blicken så ser man mina två gruspartier som jag faktiskt är ganska nöjd med. Resterna av isbrännan på (o)gräsmattan finns också tydligt synliga.
[attachment=21497:Stugan_1_Large_.jpg]
Sänker man blicken ännu mer ser man en rufsig tufsig, tuva självsådda prästkragar. Jag har så himla svårt att rensa bort blommor så låter jag prästkragarna fortsätta växa runt krukan med sommarblommor.
[attachment=21498:Prästkragar2.jpg]
Tittar man till vänster så ser man utsikten mot ”lillstugan”, rosgropen, grillen och pallkragarna samt den obligatoriska isbrännan.
[attachment=21502:grillen3..._Medium_.jpg]
I rosgropen blommar just nu rosorna som tokiga…..Dagens favoriter är John Davis och Henry Kelsey.
[attachment=21503:JD_Large_.jpg][attachment=21500:HK_Large_.jpg]
Nu går vi ner på gräsmattan igen och blickar norrut. Där har jag min skogsbacke där jag eftersom behov av plats för frösådderna uppstår – gräver nya rabatter. Mellan rabatterna har jag små stigar med täckbark. Det finns en tanke och det är att man inte riktigt ska kunna avgöra när trädgården slutar och skogen börjar. Längst upp vid stenarna finns det ett torvparti med Roddar och andra surisar.

Tittar man mot öster så ser man min riddarsporrerabatt och den kommer vilken dag som helst att explodera men blommor

Sen finns det en hel del rosor och diverse perenner i utspridda i rabatter lite här och där men dom tänker jag förskona er ifrån. Men alla rabatter är "upphöjda" och har endera stenar eller stockar till kanter

Jag har en väldigt rufsig ”trädgård” och så måste jag ha det eftersom den finns vid vårt sommarhus och jag har begränsat med tid att sköta den. Fem korta semesterveckor går fort…sedan är det ju i bästa fall på helgerna g.gif . Men hur rufsig och spretig den än är så älskar jag den wub.gif .

/Anki

messermark
Min trädgård är då rätt ödslig just nu, har bara bott här tre år och vet fortfarande inte riktigt vad jag vill göra...
[attachment=21513:IMG_1796.JPG]
CillaM
Nähä du Anki! Du kommer minsann inte undan du heller. Tycker du har det jättefint! Stenarna smälter så bra in tillsammans med växterna att jag blir riktigt avvis på dig också. Nu när jag såg ditt armeringsjärn undrar jag, hur har du förankrat det?

CITAT (Anki V @ 20-07-2008, 19:08) *
Ja, men då ska jag visa några bilder på hur det ser ut hos mig….då lär ångesten lätta laugh.gif .

Vi tar det lite översiktligt!

När man kör ner på parkeringen och tittar upp emot själva stugan så möts man först av de stora fula solfångarna på taket. Jag tröstar mig med att det är miljövänligt. Sänker man blicken så ser man mina två gruspartier som jag faktiskt är ganska nöjd med. Resterna av isbrännan på (o)gräsmattan finns också tydligt synliga.
[attachment=21497:Stugan_1_Large_.jpg]
Sänker man blicken ännu mer ser man en rufsig tufsig, tuva självsådda prästkragar. Jag har så himla svårt att rensa bort blommor så låter jag prästkragarna fortsätta växa runt krukan med sommarblommor.
[attachment=21498:Prästkragar2.jpg]
Tittar man till vänster så ser man utsikten mot ”lillstugan”, rosgropen, grillen och pallkragarna samt den obligatoriska isbrännan.
[attachment=21502:grillen3..._Medium_.jpg]
I rosgropen blommar just nu rosorna som tokiga…..Dagens favoriter är John Davis och Henry Kelsey.
[attachment=21503:JD_Large_.jpg][attachment=21500:HK_Large_.jpg]
Nu går vi ner på gräsmattan igen och blickar norrut. Där har jag min skogsbacke där jag eftersom behov av plats för frösådderna uppstår – gräver nya rabatter. Mellan rabatterna har jag små stigar med täckbark. Det finns en tanke och det är att man inte riktigt ska kunna avgöra när trädgården slutar och skogen börjar. Längst upp vid stenarna finns det ett torvparti med Roddar och andra surisar.

Tittar man mot öster så ser man min riddarsporrerabatt och den kommer vilken dag som helst att explodera men blommor

Sen finns det en hel del rosor och diverse perenner i utspridda i rabatter lite här och där men dom tänker jag förskona er ifrån. Men alla rabatter är "upphöjda" och har endera stenar eller stockar till kanter

Jag har en väldigt rufsig ”trädgård” och så måste jag ha det eftersom den finns vid vårt sommarhus och jag har begränsat med tid att sköta den. Fem korta semesterveckor går fort…sedan är det ju i bästa fall på helgerna g.gif . Men hur rufsig och spretig den än är så älskar jag den wub.gif .

/Anki

Anki V
CITAT (CillaM @ 20-07-2008, 20:30) *
Nu när jag såg ditt armeringsjärn undrar jag, hur har du förankrat det?

Rosrabatten där jag har armeringsnätet är drygt 6 meter. Det blev två armeringasnät.

Först skickade jag hjärtevännen ut i skogen att avverka tre lämpligt stora granar samt barka dessa. yes.gif

Sedan grävde jag/vi tre lagom stora gropar, en i var ände och en i mitten av rabatten. De barkade granarna placerades i groparna med massor av sten runt om (sten har vi gott om laugh.gif ). Sedan rörde vi ut ganska mycket betong som vi hällde i groparna.
[attachment=21521:rosenspa...__Large_.jpg]
Bilden är tagen i början av juni

Stolparna sitter som gjutna tummenupp.gif . Nätet fästes sedan på stolparna med märlor och sitter en ruta omlott på mittenstolpen.

Uppför nätet klättrar nu honungsrosen Hybrida, som blommar för första gången i år, en Aicha, Henry Kelsey och två klematis…..Piilu och Multi blue
[attachment=21518:hybrida.jpg]
Tänk er hundratals väldoftande såná här på ett rosrigt armeringsnät wub.gif

/Anki
CillaM
Tack för tipset Anki, nu vet jag vad jag ska göra nästa år. I år får jag ta tag i det som blivit liggande tack vare en trasig kropp. Kanske jag kan övertyga grävaren att fixa detta till mig, han ska ju ändå hit nästa år. smile.gif
Ywonne
I år har jag börjat pyssla i min trädgård igen, efter att ha tappat intresset, när vi började renovera fasaden för 100 år sedan, inget kul att påta i trädgården när det ser ut som en byggarbetsplats *LOL*
Jag har lagt upp lite bilder i mitt Fotkialbum.
Så här ser det ut från i våras och fram till nu, planer finns att bygga om lite mer, jag samlar växter i år, så får vi se hur det blir nästa år...

http://public.fotki.com/Ywonne/foton/my_own/

Här är lite foton på mina växter i trädgården

http://public.fotki.com/Ywonne/foton/trdgrd/

stennie
Blir så avundsjuk på alla med fina lummiga trädgårdar.
Min såg ut som Messermarks ungefär, för 5 år sedan.....nu har det blivit en del mer men träd tar ju sån tid på sig att bli stora...

Anki V
Hörödudu…. Va då avundsjuk? Du har det väl lummigt och fint.

På första bilden…. den med den där underbara björken och tegelmuren…..Skitfiiint wub.gif ! Och rabatterna, tycker du inte att de är fina så bör du nog uppsöka en optiker laugh.gif .

/Anki
HelenJ
Den här bilden tog jag nu ikväll. Min trädgård är under uppbyggnad så det är inte mycket att fota för tillfället, men den här blev ganska bra. (tycker jag själv blush.gif )

HelenN
Här kommer dagsfärska bilder på min trädgård......och jag vet......massor av gräsmatta.....och olummigt smile.gif
[attachment=21646:IMG_7181.jpg] [attachment=21647:IMG_7195.jpg]
[attachment=21649:IMG_7219.jpg] [attachment=21650:IMG_7232.jpg]
[attachment=21651:IMG_7182.jpg] [attachment=21648:IMG_7200.jpg]
[attachment=21652:IMG_7196.jpg] [attachment=21653:IMG_7212.jpg]
[attachment=21654:IMG_7227.jpg] [attachment=21655:IMG_7233.jpg]
[attachment=21656:IMG_7183.jpg] [attachment=21657:IMG_7198.jpg]
[attachment=21658:IMG_7217.jpg]
[attachment=21659:IMG_7228.jpg] [attachment=21660:IMG_7248.jpg]
[attachment=21661:IMG_7184.jpg] [attachment=21662:IMG_7199.jpg]
[attachment=21663:IMG_7218.jpg] [attachment=21664:IMG_7230.jpg]
Marita i Vasa
Jag tycker det är roligt att se andras trädgårdar. Enskilda blombilder säger inget om hur en trädgård ser ut. Vyer över trädgården säger mycket mera. Det finns lika många olika trädgårdar som det finns odlare och det är det som är charmen med trädgårdsodling. Ge hundra personer samma blommor och be dem göra en trädgård och du får hundra olika trädgårdar. Det viktiga är att man ser att odlaren älskar sin trädgård och att den fyller en viktig plats i deras liv. Det viktiga är inte att den är "perfekt" och ogräsfri. Nej kärleken till det som växer är det som borde vara drivkraften i odlandet. Att alla trädgårdar ser olika ut gör det intressant att se andras trädgårdar. Inte vill jag se och besöka en trädgård som ser likadan ut som vår egen. Jag vill se hur andra skapat sin trädgård med de olika förutsättningar som ges. Jag vill se odlingsglädje och entusiasm och stolthet över vad man skapat! Hurra för alla trädgårdsodlare och tack till alla som delar med sig av sina trädgårdar! smiley_small_hug.gif
Chamomille
Okej, bidrar med en bild från min "trädgård". Här sitter jag och löser korsord och dricker Lemonad biggrin.gif
Är det någon mer (tokfan) än jag som har en säng i trädgården?

[attachment=21677:Trädgård_008.JPG]
Ramred
Så mysigt med sängen! Såg nåt reportage i en tidning för ett tag sen (tror det var i Drömmhem och Trädgård) där dom satt en dagbädd i trädgården. Kul idé tycker jag. Måste vara gott att slänga sig raklång där och bara vara och njuta.
Chamomille
CITAT (Ramred @ 23-07-2008, 14:20) *
Så mysigt med sängen! Såg nåt reportage i en tidning för ett tag sen (tror det var i Drömmhem och Trädgård) där dom satt en dagbädd i trädgården. Kul idé tycker jag. Måste vara gott att slänga sig raklång där och bara vara och njuta.

Joodu... Himlans mysigt är det. Sambon trodde jag var tokig i huvudet när jag sa till honom att vi skulle hämta hem sängen (hittade den på blocket). En stor suck och ett lustigt ansiktsuttryck fick han wacko.gif . MEN, nu trivs han som fisken i havet där under pergolan biggrin.gif Han lutar sitt huvud bakåt efter middagen och stensomnar wink.gif

Jag såg också ett repotage för något år sen med en säng, det var lite Indiskt inrett. Häftigt tänkte jag då... Sen blev det som det blev biggrin.gif Sååå mysigt.
annagranq
å vad härligt med säng, det måste vara helt underbart att kunna ligga ute i skugga och sova eller läsa. Vill också ha det så. Min väninna har en kökssoffa ute på sin bro under tak och det är en underbart att ligga där med filt och kuddar och småprata (hon har en tjock madrass på. En praktisk fråga är hur man gör med kuddar och madrasser, måste man bära ut och in, eller hur gör man för att slippa fukt och blöta om man inte har en stor bro med tak.?
Chamomille
Jag har ju en pergola över, så regnar gör det inte, men visst kan det bli lite fuktigt (rått) på nätterna. Det försvinner fort när solen tittar fram. Innan jag hittade pergolan kan jag säga att det var blött i sängen biggrin.gif Fast jag har stoppat i en gammal risig resårbotten och hade gamla påslakan som skulle kastas.
Nu med tak över så kan jag ju ta ut vad som helst och ställa där egentligen... Nu ska jag bara sy lite gardiner som täcker runt hela så det blir myggfritt på kvällarna smile.gif

[attachment=21718:Trädgård_001.JPG]
Monarda
Så här såg det ut hos mig tidigt i morse.

P7240318a.jpg

P7240319a.jpg

P7240320a.jpg

P7240322a.jpg

P7240324a.jpg

P7240326a.jpg

Anki V
Åh, ni alla har det så lummigt och fint! wub.gif

Hos oss så är det enl. hjärtevännen jätteviktigt att ha stora öppna gräsytor så barnen har någonstans att leka och spela boll på. De fyra barnen är 34, 30, 30 och 25. rotfl.gif

Om jag riktigt tänker efter så var det faktiskt några som spelade krocket midsommaraftom för 5 år sedan. g.gif
/Anki
Dilara
CITAT (messermark @ 20-07-2008, 20:10) *
Min trädgård är då rätt ödslig just nu, har bara bott här tre år och vet fortfarande inte riktigt vad jag vill göra...
[attachment=21513:IMG_1796.JPG]

Underbart med sådana öppna trädgårdar. Tänk vad mycket man kan göra. tummenupp.gif
Grönberg
Stora dammen

Ca 10 m3, vattenfallet börjar före blodlönnen och övre delen av dammen kommer därefter, sen går det en kanal på ca 20 meter ner till djuphålan där vi har pumpar och 2 st 50 litersfilter med uv-ljus I denna damm har vi Japansk Koi och röd Guldfisk
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon