tack för ditt svar! ja..jag tyckte väl att det va konstigt om man skall beskära nu....men ville fråga nån iallafall. Då plockar jag bara bort ett par blad då....och hoppas på en liten klase i år

CITAT (RibesRubusVitis @ 17-07-2008, 00:19)

Inte ens experterna kan enas om sommarbeskärning av vinrankor. Själv skulle jag inte klippa ett dugg så länge utrymmet räcker till. Alla blad är solfångare som samlar energi till rötterna och hjälper den unga rankan att klara vintern. När druvklasarna börjar mogna, kan du möjligen ta bort blad som skuggar dem så att druvorna blir sötare. (Rena yrkesodlare skulle ta bort själva klasarna de första tre åren, så att rötterna växer till och ger bättre druvor senare.)
Däremot ska du beskära i vinter, förslagsvis runt nyåret. Det gäller även helt unga plantor och nästan allt som vuxit fram under året tas bort. Klipp det som nu är grönt och förvedas under hösten, så att bara två knoppar återstår per gren. (I södra Sverige kan man tillåta sig flera grenar på varje stam.) Därigenom blir stammen starkare och kan bära upp fler druvklasar på sikt.
När det om ett par år börjar komma många klasar kan det bli aktuellt att ta bort hela klasar, eller gallra bort druvor inom själva klasen. På så vis blir återstående druvor större och sötare.