HelenN
Köpte två vinstockar i höstas...Vitis labruska, och den ena har producerat två små klasar med druvor. Enl pappret jag fick med vid köpet, så står det att man ska beskära den tidigast efter ett par år, när den vuxit till sig lite.

Nu har jag för mig att jag sett nånstans att man ska beskära några bladpar efter klasarna för att druvorna ska bli större. Stämmer det?
RibesRubusVitis
Inte ens experterna kan enas om sommarbeskärning av vinrankor. Själv skulle jag inte klippa ett dugg så länge utrymmet räcker till. Alla blad är solfångare som samlar energi till rötterna och hjälper den unga rankan att klara vintern. När druvklasarna börjar mogna, kan du möjligen ta bort blad som skuggar dem så att druvorna blir sötare. (Rena yrkesodlare skulle ta bort själva klasarna de första tre åren, så att rötterna växer till och ger bättre druvor senare.)
Däremot ska du beskära i vinter, förslagsvis runt nyåret. Det gäller även helt unga plantor och nästan allt som vuxit fram under året tas bort. Klipp det som nu är grönt och förvedas under hösten, så att bara två knoppar återstår per gren. (I södra Sverige kan man tillåta sig flera grenar på varje stam.) Därigenom blir stammen starkare och kan bära upp fler druvklasar på sikt.
När det om ett par år börjar komma många klasar kan det bli aktuellt att ta bort hela klasar, eller gallra bort druvor inom själva klasen. På så vis blir återstående druvor större och sötare.
HelenN
tack för ditt svar! ja..jag tyckte väl att det va konstigt om man skall beskära nu....men ville fråga nån iallafall. Då plockar jag bara bort ett par blad då....och hoppas på en liten klase i år smile.gif
CITAT (RibesRubusVitis @ 17-07-2008, 00:19) *
Inte ens experterna kan enas om sommarbeskärning av vinrankor. Själv skulle jag inte klippa ett dugg så länge utrymmet räcker till. Alla blad är solfångare som samlar energi till rötterna och hjälper den unga rankan att klara vintern. När druvklasarna börjar mogna, kan du möjligen ta bort blad som skuggar dem så att druvorna blir sötare. (Rena yrkesodlare skulle ta bort själva klasarna de första tre åren, så att rötterna växer till och ger bättre druvor senare.)
Däremot ska du beskära i vinter, förslagsvis runt nyåret. Det gäller även helt unga plantor och nästan allt som vuxit fram under året tas bort. Klipp det som nu är grönt och förvedas under hösten, så att bara två knoppar återstår per gren. (I södra Sverige kan man tillåta sig flera grenar på varje stam.) Därigenom blir stammen starkare och kan bära upp fler druvklasar på sikt.
När det om ett par år börjar komma många klasar kan det bli aktuellt att ta bort hela klasar, eller gallra bort druvor inom själva klasen. På så vis blir återstående druvor större och sötare.

lotte.schioler
Visst beskär man under sommaren!
Annars kvävs du och ditt växthus av bladverket! Vänta några år ska du se!
Få plantor växer så enormt som en vinranka.
Du kan t. ex lägga in lite av bladen till framtida dolmar!
Resten kan du använda som gröngödsel.
Susanna
Lägga in blad lät spännande. Hur?
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (lotte.schioler @ 27-07-2008, 19:22) *
Visst beskär man under sommaren!
Annars kvävs du och ditt växthus av bladverket! Vänta några år ska du se!
Få plantor växer så enormt som en vinranka.
Du kan t. ex lägga in lite av bladen till framtida dolmar!
Resten kan du använda som gröngödsel.

Fast detta handlar ju om en ung labruskadruva och de brukar man inte ha i växthus + de växer inte riktigt som vanliga vinrankor. Man kan låta dem växa fritt de första åren för att sedan göra gallringar på hösten + ev. sommarpincera ifall det börjar bli platsbrist.
HelenN
jag har den ute...mot södervägg, där ska den bo för alltid!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon