|
Grönberg
16-07-2008, 17:48
Bali når man oftast genom en mellanlandning i Singapore, en lång resa med flyg. Vi var där i september 2004, det är i slutet på högsäsongen, Bali har ett härligtklimat inte för varmt och lagom fuktigt. Vi bodde på Hotel Melia Bali bredvis Sheraton i Nusa Dua på södra delen av ön, lyx,lyx,lyx. Jag lyckades hitta en hotellvistelse på detta 5-stjärniga trädgårds-hotel med 72% rabatt, så vi behövde "bara" betala 850:- per natt. Det finns massor att göra på Bali, fenomenal natur, snorkling, konst, kultur i överflöd, lättast tar man sig runt med privat taxi för ca 400:- för en heldag på 12 timmar. Gott med en tupplur efter den långa flygresan  Lite bilder från hotellets trädgård     Poolen   Receptionens foaje´
anne-li i olofstorp
16-07-2008, 21:42
Precis så vill jag ha min trädgård! Skämt åsido, är inte avundsjuk är inte avundsjuk är inte avundsjuk är inte avundsjuk är inte avundsjuk  jag fryser
Vilken känsla för estetik, både i husbygge, inredning och trädgård (jaja arkitektur, design och .. och... trädgård) Inte en millimeter fel någonstans. Oändligt vackert!
Grönberg
18-07-2008, 18:11
CITAT (Grå @ 18-07-2008, 13:50)  Vilken känsla för estetik, både i husbygge, inredning och trädgård (jaja arkitektur, design och .. och... trädgård) Inte en millimeter fel någonstans. Oändligt vackert! Bali är magnifikt, vi åker gärna dit igen, vi besökte möbelaffärer där man tillverkade rottingmöbler, massiva trädmöbler, etc.. och det kostade nästan ingenting, dem fraktar prylarna för 1900:- per kubikmeter hit, men vi har inte gjort slag i sak ännu, vi tänkte inreda sovrummet i Bali stil, men nu när vi var i sydafrika i mars så blev sovrummet i afrikansk kolonialstil, kanske ett ämne jag ska lägga in, i varjefall safarin, ett litet smakprov: Nandi en liten lejoninna som lämnades av sin mamma och räddades av parkpersonalen, hon gillar att dia på fingrar, men var otroligt busig, inget kattjamande här, lät mer som ett ilsket djur, morrande och fräsande, pälsen är extremt sträv och hennes trampdynor var av mjukaste skinn, bara 7 veckor gammal:
Herregud...! Det var det sötaste jag sett , någonsin!!! (Katten alltså)
Ja, det är nog bäst att ni visar bilder från Afrika också. Jag har en dröm om att få jobba med djurskydd i Serengeti och jag har inte gett upp den än.
Grönberg
18-07-2008, 18:21
CITAT (Grå @ 18-07-2008, 19:19)  Herregud...! Det var det sötaste jag sett , någonsin!!! (Katten alltså) VA!!! KATTEN!!! nä fy f-n det menar du inte!!!
Biggan_
18-07-2008, 18:53
Så mycket vackert och så fina bilder! Det måste ha varit en minnesvärd resa med så mycket vackra planteringar. Håller med Grå, katten är vansinnigt söt!
DragonLady
19-07-2008, 02:51
Pysse ... älskar asiens trädgårdar, framförallt japans gröna "rum" o dammar. Nackdelen med det klimatet är ju alla otrevliga insekter mm. som också gillar värme med rätt luftfuktighet. Upptäckte när vi var i thailand att man inte skulle stå under träd när det kom skyfall.. då kunde det landa alla möjliga otrevliga saker på en..  men det regnade bara första dagen som tur var
Ingrid Zon3
19-07-2008, 08:30
Visst är lejonungen ljuvlig! Men - med risk för att vara en första klassens glädjedödare - vad tror ni hände med den sen? En lejonhona som lärt sig umgås med människor... I bästa fall kanske hon hamnar på ett zoo. Jag har inte varit i Sydafrika men väl i Kenya (före digitalkamerornas tid  ). De lejonflockar med ungar vi såg var kollektiv där de vuxna honorna, ofta systrar, hjälps åt med ungarna oavsett vem av dem som fött dem. Så länge de var så små stannade alltid någon av de vuxna hos ungarna medan resten av flocken jagade. Att en ensam hona skulle föda en kull är ovanligt. Och lämnade hon den var det väl för att jaga. Med den kunskapen blir jag bara beklämd när jag ser det fotot.
Grönberg
19-07-2008, 08:38
CITAT (DragonLady @ 19-07-2008, 03:51)  Pysse ... älskar asiens trädgårdar, framförallt japans gröna "rum" o dammar. Nackdelen med det klimatet är ju alla otrevliga insekter mm. som också gillar värme med rätt luftfuktighet. Upptäckte när vi var i thailand att man inte skulle stå under träd när det kom skyfall.. då kunde det landa alla möjliga otrevliga saker på en..  men det regnade bara första dagen som tur var  Vi har inte varit i Japan ännu, men vill gärna dit någon gång, vi gillar oxo Asien, vi har varit i Thailand ett tiotal gånger, från norr till söder, Indien, Laos och Kambodja har vi på vårt Asiensamvete. Vi tänker dra till södra delarna av Indonesien och nordöstra delen av Australien i vinter (Silverbröllop), Stora Barriärrevet hägrar, det enda vi har kvar på topp 3 listan över världens bästa dykställen. Vi älskar trädgårdar under vattnet
Grönberg
19-07-2008, 08:46
CITAT (Ingrid Zon3 @ 19-07-2008, 09:30)  Visst är lejonungen ljuvlig! Men - med risk för att vara en första klassens glädjedödare - vad tror ni hände med den sen? En lejonhona som lärt sig umgås med människor... I bästa fall kanske hon hamnar på ett zoo. Jag har inte varit i Sydafrika men väl i Kenya (före digitalkamerornas tid  ). De lejonflockar med ungar vi såg var kollektiv där de vuxna honorna, ofta systrar, hjälps åt med ungarna oavsett vem av dem som fött dem. Så länge de var så små stannade alltid någon av de vuxna hos ungarna medan resten av flocken jagade. Att en ensam hona skulle föda en kull är ovanligt. Och lämnade hon den var det väl för att jaga. Med den kunskapen blir jag bara beklämd när jag ser det fotot. Parkpersonalen är väl medvetna om vad dem gör, tror inte att man lättvindligt plockar upp en lejonunge medan mamman jagar, dessutom kan det bero på att en ny hane tagit över flocken, normalt sett så dödar han alla ungar som inte är hans, Nandi kommer att återanpassas till ett liv i parken, dem har gjort detta förr, just nu så är Nandi 6 månader och hon går sannolikt med ett gäng ungdomar, och dessutom med mindre och mindre mänsklig kontakt.
ninnisky
21-07-2008, 17:45
Så kul Grönberg, ni har vandrat i våra spår... Bali är en av de vackraste öarna vi varit på. Bodde i Sanur 3 veckor och gjorde hela ön, tyvärr före digitalkamerans tid.
Här är en till som älskar Asien i alla dess former! Vi har också varit många gånger i Thailand, Laos, Kambodja och flera gånger i Kina. Det är här vi trivs!!
Japan , kanske - men just nu får det nog bli Laos igen, Vi har fått ett nytt fadderbarn i norra Thailand, Nong Kai, och kombinerar resan med ett besök där.
Grönberg
21-07-2008, 18:43
CITAT (ninnisky @ 21-07-2008, 18:45)  Så kul Grönberg, ni har vandrat i våra spår... Bali är en av de vackraste öarna vi varit på. Bodde i Sanur 3 veckor och gjorde hela ön, tyvärr före digitalkamerans tid.
Här är en till som älskar Asien i alla dess former! Vi har också varit många gånger i Thailand, Laos, Kambodja och flera gånger i Kina. Det är här vi trivs!!
Japan , kanske - men just nu får det nog bli Laos igen, Vi har fått ett nytt fadderbarn i norra Thailand, Nong Kai, och kombinerar resan med ett besök där. Trevligt! Vi gillade oxo Laos, landet annorlunda, vill oxo gärna dit igen. Kambodja har det blivit 2 besök till, först Angkor Wat utanför Siem Reap, oförglömligt, vi avslutade med en båtfärd på Tonle Sap, Mekongs största biflöde, och åkte igenom den flytande staden - mycket gripande!!! mellanlandade i Battambang, Kambodjas näst största stad, 2:a resan flög vi till Phnom Penh,tog Taxi till Sihanoukville,men S-ville var ingen hit, för mycket drognissar. Tror vi passerade Sanur på vägen till Tulamben (fenomenal dykning). Vi var oxo över hela Bali utom Nordvästra delen, Lovina hade oxo utmärkt dykning, badet i Gitgit vattenfall var häftigt, så många minnen..... Är det i Chiang Mai eller Chiang Rai ni har fadderbarn?
Bali är ett av mina absoluta drömresemål  dock har jag en känsla av att det ligger en bra bit över min prisklass så det närmaste jag kommit hittils är Balí beach på kreta
Jag var på Bali i november -98 och det var verkligen helt underbart vackert. Jag skulle gärna åka tillbaka dit och det SKA jag göra en vacker dag också.
BBC har gjort en trädgårdsserie i 10 program som heter "Around the World in 80 Gardens" och som sändes i Storbrittanien i våras. Sista programmet handlar om Thailand, Singapore och Bali.
Hela serien har precis blivit släppt på DVD och kan köpas bl.a. på Amazon. Helt otroliga och inspirerande program. Jag såg alla avsnitten mer eller mindre i ett sträck ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|