Full version: Skala solrosfrön?
gutta
g.gif Hmmm.... Vet inte var denna fråga hör hemma egentligen? Vem odlar solrosor för att äta? Fast det är ju heller ingen receptfråga...

Jag undrar alltså hur man gör för att få ut fröna ur solrosskalen utan att mosa dem? Det måste ju gå, eftersom det går att köpa. Krävs en maskin? Hur kan den fixa....Jag fattar verkligen inte men skulle gärna vilja bli självförsörjande även när det gäller denna produkt. Anlitar man blåmesar kanske?
rosita
Jag trodde också att det skulle gå att skala dem, när jag odlade solrosor för ett par år sedan. Jag försökte på alla sätt och vis, men det gick inte! ranting.gif Jag antar att man måste ha nån maskin till det. Jag gav mina frön till fåglarna, de ska ju också ha mat! Men, det kan ju hända att du får svar från någon som lyckats! tummenupp.gif
DragonLady
Är det inte samma som för mandeln?
Mandeln skållar man ju o ploppar ut nöten ur skalet..
sjusorterskaka
Känns inte som det är värt mödan riktigt. Skalade solrosfrön är ju inte så dyrt att köpa i affären. Bättre att bjussa fåglarna på dem smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon