caprifol
16-07-2008, 20:48
Min favoritväxt i trädgården - en snart 20-årig pipranka - har fått problem. Förra sommaren - ungefär vid den här tiden - började bladen plötsligt skrumpna och bli bruna. Det gick snabbt och snart var så gott som hela spaljén täckt av dessa döda blad. Var rätt säker på att den var helt död men grävde ändå inte upp den utan lät den stå. Till min glädje kom den tillbaka med full kraft i år och vid midsommartid var hela spaljén - som vanligt - täckt av de härliga, ljusgröna bladen. Men nu händer samma sak. På den ena stjälken efter den andra skrumpnar bladen ihop. Är det någon som vet vad det beror på? Något man kan göra för att förhindra detta? Den har inte torkat. Älskar denna växt med sina tunna, ganska ljusa blad som aldrig någonsin angripits av ohyra e d.
Jesper79
16-07-2008, 23:41
Tjena! Kan du inte ta en bild så man kan se hur angreppen ser ut? Hur är det med jorden som den står i? Första tanken som kom upp rent spontant iom att du sa att den har stått där i ca 20 år... Det kanske bara e så enkelt att det är näringsbrist och att det behövs jordförbättras?
caprifol
17-07-2008, 18:28
Hej och tack för svar!
Nja, det borde inte vara dålig jord men säker är jag ju inte. Får börja gödselvattna. Har försökt ta en bild och så här ser det ut. OBS! det finns inte någon som helst ohyra, spinn el liknande.
pipranka.JPG
caprifol
17-07-2008, 18:35
Förlåt, förlåt - det var inte meningen att lägga in flera foton men jag lyckas inte ta bort de två miniatyrbilderna.
Tycks ha glömt det mesta av bildhantering sedan jag försökte mig på det för länge sedan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.