sofin
Fick i uppdrag av min farmor att försöka ta reda på vad det här är för blomma. Har letat lite på nätet men har inget att söka på och då blir det såklart svårt smile.gif

Någon som vet vad bilden föreställer?
Boxer
kanske Cikoria

Var växer den?
sofin
Hej, tack för tipset.. snabbgooglade Cikoria och njaeeee, det verkar inte vara den. Ganska likt men Cikorian hade liksom lite bredare blad med taggigt slut. De här är väldigt smala blad.

Den blomman på bilden växer i dikeskanten längs med gångvägarna på Torekällberget i Södertälje (några mil från Stockholm alltså). Det fanns massvis så den är nog ganska snabbspridd biggrin.gif Kanske är något slags ogräs?!? Men i såna fall ett väldigt fint sådant.
Boxer
blå gräsfibbla?

Svårt att se bladen på bilden
sofin
Nu Googlade jag vidare och via Cikoria hamnade jag på Parksallat (Cicerbita macrophylla) och det är det!!

Hittade bilder här och det är ju i stort sett identiskt. http://www.s-weeds.net/familjer/campanulal...cicerbitam.html

Så tack så mycket för hjälpen! Farmor kommer bli så nöjd smile.gif Trots att det nog verkar som om det är ett ogräs, hihi.

CillaM
Om det inte är cikoria så är det troligen parksallat
Heda
Ogräs är ju ett relativt begrepp! Ogräs är sådant man inte vill ha....tex praktlysing för mig. Ett ogräs för någon kan ju vara en omhuldad favvo för någon annan! Dessutom ska vi inte glömma att alla sk prydnandsväxter har en vild motsvarighet(släkting). Om man gillar parksallat så ska man ha parksallat!! Cikoria är ju många som har men de växer ju oxå i massor vid vägar på vissa ställen....ett ogräs således..... smile.gif
Christer i Falköping
Den sprider sig hysteriskt och är en av de växter som är svårast att bli av med om man får in den i trädgården, Parksalladen alltså. Inget jag rekommenderar att man plockar in.
Christer.
Boxer
Kul, nu har jag lärt mig en ny växt! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon