Full version: blå druva Zilga
LindaJ73
Har köpt en Zilga och undrar hur jag ska göra. Ska den planteras utomhus (för att få isöleringshjälp av snön ) ,eller är det bättre att plantera den i växthuset (som är ouppvärmt vintertid )??? Tacksam även för andra tips gällande Zilga. sos.gif
Lady Hamilton
Zilga kan du plantera utomhus Vet du vilken zon du bor i? Jag har min planterai zon 5 och den klarar sig utmärkt utan vintertäckning (du kan kolla i mitt album om du vill) Men första åren tog jag ner grenarna o la dem på marken o täckte dem med löv och sedan snö Det fungerar bra om man inte har problem med sork. I varje fall så klarar Zilga -35° utan vintertäckning galant. Men vad jag skulle rekommendera är att om du låter grenarna sitta kvar 'uppe' så bör du täcka grenarna som skydd mot vår solen så att plantan inte 'vaknar' för tidigt, alltså medans jorden ff är frusen o plantan inte ännu klarar av att ta upp näring till alla grenar
Eva 33c
Håller med Ladyn.
Jag har en granne här i byn som planterat en Zilga i sitt kallväxthus. Och man kan väl lugnt säga att det numera inte får plats för något annat i det växthuset...
Min egen Zilga är planterad ute mot österväggen sen 1996 och växer även där så det knakar utan specialarrangemang. Så om du inte bor i ännu kallare zon än jag så tycker jag inte du ska offra växthusplats för Zilgans skull.
Här är den på väg att strypa schersmingbusken:
[attachment=21324:zilga2.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon