Full version: Skabbiga rosor
Stiffe
...rosor som ser skabbiga ut så här efter blomningen? De har annars varit ovanligt friska och fina i år tycker jag. Ja, undantaget bladlöss m fl insekter, och så torkans härjningar förstås...

Nu har rosrosten (RR) blommat upp på en Maxima. Skabbigt. -cry-.gif

[attachment=21290:RR_Maxima_ovan.JPG]
[attachment=21291:RR_Maxima_under.JPG]

Nu till mina rosors paradsjukdom - svartfläcksjuka (SF). -cry-.gif Eller så har jag åtminstone trott. I år börjar jag undra om jag inte (förhoppningsvis) har dragit en lite förhastad slutsats, (baserad på en färskings oerfarenhet och relativa okunskap dunno.gif ). Nu vill jag höra vad ni tror, och för ändamålet har jag begagnat mig av min fotografiapparat och tagit några illustrativa och pedagogiska bilder. yes.gif

[attachment=21295:SF_Conditorum.JPG] Conditorum
[attachment=21296:SF_Henri_Martin.JPG] Henri Martin
[attachment=21297:SF_Hippolyte.JPG] Hippolyte
[attachment=21298:SF_Maidens_Blush.JPG] Maidens Blush
[attachment=21299:SF_Officinalis.JPG] Officinalis
[attachment=21300:SF_på_Communis1.JPG] Communis
[attachment=21301:SF_på_Mme_Plantier.JPG] Mme Plantier
[attachment=21302:SF_Therese_Bugnet.JPG] Therese Bugnet
[attachment=21303:SF_YdA_wannabe.JPG] Yolande de Aragon wannabe
[attachment=21304:SFAgatha1.JPG] Agatha
[attachment=21305:SFAgatha2.JPG] Agatha

En del kan vara SF, men åtskilligt är det nog inte. (Oavsett, så ser det skabbigt ut.) Är det en regel att alla blad med äkta SF gulnar och ramlar av? Hur är det med barkfläcksjuka, påverkar det bladen?

Slutligen lite frågesport: Vilken ros är det på bilden nedan som också tycks vara drabbad av SF?

[attachment=21306:SF_Maskros.JPG]

Just det, maskros! giggle.gif

Dags att krypa tillbaka upp i hängmattan och avnjuta en kall GT.
/S coolgleam.gif
Kajsa
Nej då man kommer inte undan man får lite av varje, du får göra som jag har börjat med, ett litet album för Div. otyg på rosor
jag ska väl hitta lite rost och löss med innan sommaren är över för mitt album, man får ta allt med en nypa salt. Svartfläck på maskrosor var ju lustigt, kanske jag inte sett ?
Thé
Alla mina rosor har fått bitar av de nedersta bladen uppätna, de är alldeles perforerade. Värst är Mme Alfred Carrière, bäst är nog Mortimer Sackler och Bantry Bay som står lite för sig själva. Och Albertine. Albertine fick förresten inte en enda lus, vilket de flesta andra fick. Men jag resonerar som så att de får klara sig. Än har jag inte så många rosor, men jag tänker skaffa, och jag kommer inte att ha tid att gå och jaga skadedjur på dem.
Stiffe
Kajsa
Nu har jag plöjt igenom dina fotoalbum. Puh, vilket jobb, har tagit timmar!? sweatingbullets.gif Måste ha tagit ännu längre att lägga upp. Får se när jag får tid & lust att göra något liknande, (om än i mindre skala, nybörjare som jag är).

En liten aptitretare måste jag dock här och nu visa:

[attachment=21366:Stargazer.JPG] Just det, Stargazer.

Här snackar vi doftbomb. smile.gif
/S
Kajsa
Stargazer är ljuvlig men Orientlilja som den är får den förnyas med jämna mellanrum i Västmanland.

Ska du göra ett album, lägg dom i rätt grupper från början( tex Alba gr. Gallica gr ) och så fyller man bara på rosorna genom åren, annars blir det enda röra på sikt om man ständigt shoppar rosor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon