Full version: Vitlök
Odlarinna
Upptäckte i går att en vitlök har fått en kapsel med massa små lökar i.Kan man använda dessa som frön och plantera dem? Skall de torkas först eller ? Jag har inte sett sådant förut.Hoppas jag får tips av någon. rolleyes.gif
Eva i Västerås
Jo, dom går bra att plantera, men det kan ta 2-3 år innan det blir stora lökar.
Pappas spanske kompis plockade alltid bort knopparna, sa att dom tog kraft från löken.
Fast jag tycker dom är roliga.
Mina vitlökar sätter alltid knopplökar. Dom är numer ganska spridda över Västeråstrakten. Man kan ta med några till jobbet och ge kompisarna att peta ner nånstans.
Odlarinna
Tack för tipset men när skall jag plantera dem små ? Nu eller i höst?
KURT
Plantera dem i höst, som de skulle planteras själv i det vilda.
noora
Vad bra! Jag har också fått såna på mina vitlökar och undrade just om man kan göra nåt med dem :-) Nu ska jag bara bestämma var jag vill ha vitlök ståendes ett par år...
Eva i Västerås
Förresten, nåt år när det blev extra mycket och relaativt stora smålökar, så la jag in dom i vinäger och olja. På samma sätt som man kan göra med vanlig vitlök, med timjan och peppar. Mumsigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon