Hej
Tidigare i somras regnade det knappt alls här där jag bor. En vacker dag märkte jag att Magnolinans vackra gröna blad hade skrumpnat bort, den såg jättetorr ut. Bladen hade liksom blivit brungula och "krullade" ihop sig. Hörde av min granne, att det kan ha varit löss, den borde nog ta sig. Men om den bara hade torkat, kommer den igen då nästa vår med nya blad ? Den har inte ett enda blad nu. Vattnade som sjutton när jag märkte detta. Borde jag ändå lössbekämpa nu och i så fall, med vad ?
Häksn Tepa
Torka är faktiskt värre än löss. Om det varit löss hade den inte tappat alla blad, utan främst blir de i skottspetsarna liksom inåtkrullade. Jag tycker att det låter mer som torka och fortsätt att vattna!! Förhoppningsvis visar det sig några gröna blad så småningom....är den ung/nyplanterad? Tyvärr kan den ha dött...men ge inte upp !
Lycka till
//Heda
Tack Heda
Jag ger aldrig upp. Planterade den i maj ifjol och den fick fina gröna blad under sommaren, inga blommor dock. Men de ska ju inte heller blomma första sommarn. Den har nog fått mycket vatten sen dess.
Hälsn Tepa
Ett träd tar ju längre tid att etablera än tex perenner. Ett tips är att gräva ner ett platsrör till rötterna som du kan vattna i, de behöver MYCKET vatten om det är torrt...kanske 20-30liter per dag!!
Gunilla T
17-07-2008, 09:07
Hurdan jord står den i?
Hej Gunilla
Den står i Rhododendron-jord. Den skulle ha det enl Trädgårdsbutiken.
Hej Heda
Plaströr bra ide, ska se om maken har nåt i garaget, som jag kan ta. 20-30 liter per dag låter mycket, så mycket har jag inte alls vattnat. Under dom senaste två veckorna har det regnat, riktigt öst ner några gånger. Räcker inte det ? Det står en vild buske, som förökar sig nåt otroligt ganska nära den, har länge tänkt ta bort den, men maken bara säger "lycka till". Den är omöjlig att få bort hel, brukar bli envisa rötter kvar i jorden. Ska göra mitt bästa i helgen. Marken brukar vara dyblöt där efter sånadär åsk-il.
Hälsn Tepa
Gunilla T
17-07-2008, 09:45
Tror inte det är lössangrepp utan förmodligen torka eller näringsbrist.
Vet inte hur många säckar Rhododendronjord den fick när du grävde ner den men man bör blanda med grov torv för att behålla fuktigheten och också grus för att hålla jorden porös.
Magnolior har ytliga rotsystem och därför torkar de snabbt ut. Man bör helst inte ens trampa runt kring Magnolior för att inte skada deras rötter.
Fick den någon näring i våras?
Hej Gunilla
Planterade den alltså ifjol våras. Minns inte hur mycket jord, men där är fin matjord annars, lite grus o småsten i jorden. Den fick näring i höstas och i våras. Rhodo-gödsel.
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.