rbn
Hej alla.
Detta är mitt första år där jag odlar i Växthus. Det är jättekul allt växer som sjutton.
Men jag har ett problem. Alla tomaternas blad rullar ihop sig uppåt och dom är mer stela
än vad vanliga blad brukar vrara. Men det verkar onekligen inte påverka hur många
tomater dom producerar. Dom kommer för fullt. Men det ser väldigt tråkigt ut, som om
man liksom missköter alla tomater, vilket naturligtvis inte är nå kul!!!!
Varför är det så här??? Vad kan jag göra???

/rbn
rbn
Uptäckte detta svar i en an de andra forumen så jag behöver nog igen hjälp:

Det beror på ansamling av kolhydrater i bladen, vilket uppstår vid låga nattemperaturer eller vid för stark avbladning och beskärning. Det anses inte ha någon betydelse för skörden.
--------------------
Rosita zon 1

Tack ändå smile.gif
lotte.schioler
Denna sommar handlar det definitivt om VÄRME! sweatingbullets.gif
När temperaturen går över 40 grader trivs inte tomatplantan längre, (den trivs bäst mellan 20-30 grader) och då rullar sig bladen.
Låt alla fönster och dörrar vara öppna och om du har möjlighet så duscha väggar och växter med vatten några ggr när det är som varmast på dagen. Det sänker temperaturen bra. Du kan sätta in en tunna med vatten som blir en temperaturutjämnare.
Annars gäller skuggning; med skuggfärg på utsidan eller skuggardiner inuti huset.
Lycka till! yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon