Margaretha
Det blir ingen fart på den änglatrumpet som jag köpte för ungefär en månad sedan. Göder den rikligt, men den står stilla. Inga blommor naturligtvis.

Har börjat grubbla på om jag satt den i en alltför stor kruka och tänker flytta den till en mindre.

Någon som råkat ut för detta och hittat en lösning. Jag har inte planterat den i kogödsel i år som jag brukar, för det har inte alltid fungerat bra.

Har någon en idé om vad jag ska göra? no.gif

MariaS
Vänta. Den har nyss blivit omplanterad och ska vänja in sig i den nya jorden.

Det är faktiskt inte alls ovanligt att änglarna stannar upp så här vid omplantering.

När det gäller jorden, brukar jag rekomendera Hasselfors U-jord till änglar istället. Den är rik på både direktverkande och långtidsverkande gödsel och räcker gott till en ängel i ett år.
Alba
Min änglatrumpet har helt stannat av.
I februari/mars sköt den nya skott och jag planterade om den. Den växte med rasande fart till 1 m höjd. Därefter avstannade den och har inte vuxit något mer.....inte heller blommat.
pejori
Just nu har mina änglar stannat av i tillväxten också.
Det beror på vädret....Dom gillar inte under 20 grader och inte blåst. tummenupp.gif
När värmen (solen) kommer tillbaka börjar dom igen om dom får mycket näring tummenupp.gif
Margaretha
Ja, blåsigt är det verkligen och jättevarmt är det inte heller, så det är kanske det som är felet. Jag får träna mig i TÅLAMOD! Svår konst!
Tack för svaren! thanks.gif
pejori
CITAT (Margaretha @ 18-07-2008, 11:16) *
Ja, blåsigt är det verkligen och jättevarmt är det inte heller, så det är kanske det som är felet. Jag får träna mig i TÅLAMOD! Svår konst!
Tack för svaren! thanks.gif

Håller med om att tålamod inte är det som står högst i kurs här heller tummenupp.gif
Har på grund av det fuktiga vädret, fått svåra angrepp av tvestjärtar, och fått pudra med myrr...funkar bra här och nya blad ser inte ut som en grevéost längre naughty.gif
Men tillväxten är två små blad på två veckor nu, suck. thumbdown.gif
Vindstilla ...visst...det blåser ju från alla håll, och ta in dom, så fäller dom alla blad. -cry-.gif
Men årssticklingarna börjar y-a sig, så någon blomma hoppas jag på i år tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon