Madeleine1
Om jag samlar frön från min Delphinium 'Summer Skies' kommer det då att bli samma knall-ljusblå blommor igen eller skulle det kunna bli andra färger?
Kan jag hoppas att den frösår sig själv i rabatten, eller behöver jag hjälpa den på traven?

Jag var inte så förtjust i den ill-ljusblå färgen, men tycker mycket om riddarsporrar... wink.gif
Christer i Falköping
Nä, det kan du inte räkna med. Det är ju en hybrid med andra anlag i botten, så det kan komma lite av varje från de fröerna.
Christer.
Madeleine1
Tack för snabbt svar, Christer! smile.gif Tror du att den behöver hjälp på vägen eller kan jag räkna med att den frösår sig själv?
Christer i Falköping
Ibland är de griniga med att självså sig. För att vara säker kan du ju ta lite fröer själv och så på bestämd plats eller i kruka. Brukar gro fort i värme.
Christer.
Madeleine1
Så får det bli! smile.gif
Tack för tipsen!!
Gåsis
Jag har precis den sorten och den självsår sig glatt hos mig. Det som är positivt är att fröplantorna är ganska konstanta i färgen, alltså ljusblå. Kanske inte precis lika men färgen överraskar inte.

/Åsa
Madeleine1
Aj då.
Jag är ju lite bakvänd i det här eftersom jag inte tycker om färgen... wacko.gif

Jag avvaktar så får jag se hur resultatet blir när det blir färdigt. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon