Såg i dag i en tidning en bild på nåt som kallades Iris. Det var en kvist utan blad men med röda bär, och med beskrivningen: 'klarröda dekorativa bär, kan torkas och användas om igen, bären skrumpnar lite men behåller sin fina färg'.
Vad är detta för Iris? Bären satt inte i klasar utan efter varandra på grenarna. Bilden fanns med som exempel på moderna juldekorationer i krukor tillsammans med olika julblommor.
Åsa, mälardalen zon 2
29-11-2002, 09:58
Låter snarare som Ilex (=järnek), Iris är ju en ganska vanlig snittblomma som ofta är blå och som har ganska kort hållbarhet + denna har inga bär.
Vilken Ilex det är man säljer i blomsteraffären vet jag tyvärr ej men det är ingen av de Järnekssorter vi brukar odla ute i trädgården.
Sök på blomsterfrämjandets växtinformation, bild + skötselråd hittar du där i gruppen snittblommor:
http://www.blomsterframjandet.se/navigerin...ningar/info.asp
Antagligen var det en
Ilex verticillata som i den här tidningen kallades för iris.
Även Skimmia reeversiana är magnifig! Synd att jag inte kan sätta in en bild... hur ghorde du med järnekbilden??
Jag hittade bilden när jag sökte på nätet, högerklickade på den, gick till egenskaper och kopierade bildadressen. Sen klickade jag här på knappen 'bild' och klistrade in adressen. Häpp! Testa, det är egentligen inte svårt alls!