Jag har lagt in lite bilder i mitt album, de som fick plats. (Fler kommer efter minskning av storleken) Ett par av dem skulle jag vilja ha hjälp med att namnge. Någon som vet?
Bild:
1. Jag skulle säga näva, troligtvis sorten 'Johnson's Blue'
5. Det skulle underlätta om det fanns med blad också...som det är nu tror jag på trädgårdsjättevallmo.
Åsa, mälardalen zon 2
30-08-2003, 17:41
Nr 1 ser ut som en näva.
Nr 2 "Åkertisteln" ser mera ut som någon slags kardborre.
Nr. 4 "Blåelden" ser mera ut som en vallört.
Birgitta H
30-08-2003, 17:46
Bild 1 är nog en praktnäva kanske, finns olika namnsorter. Så vill du veta exakt så får du läsa på om nävor, finns ju så många. Jag planterade en i höstas med den blommade inte i sommar, konstigt nog, blev bara grön.
den sista tror jag är en Trädgårdssolvända
den sista har dykt upp hos mej också! Verkar komma lite oplanerat här och där så jag har gissat på en självsådd ettåring.
Är Trädgårdssolvända perenn eller ettårig?
Gunilla
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,30-08-2003, 18:41)
Nr 1 ser ut som en näva.
Nr 2 "Åkertisteln" ser mera ut som någon slags kardborre.
Nr. 4 "Blåelden" ser mera ut som en vallört.
Hej !
Tackar för svar. Nr 2 vet jag att det är en tistel men jag kan ha fel i att det är en Åkertistel. Det skulle kunna vara en Klottistel. Däremot har du satt myror i huvudet på mig vad gäller Blåelden. Jag fick info när vi köpte huset att det skulle vara Blåeld. Jag har nu varit inne i den virtuella floran och du kan ha rätt, men den är också nästan likadan i blomningen som snokörten den blommar liksom på ax. Det syns däremot inte på min bild. Jag får dissekera den vid nästa års blomning.
CITAT (Nutten @ 30-08-2003, 18:36)
Bild:
1. Jag skulle säga näva, troligtvis sorten 'Johnson's Blue'
5. Det skulle underlätta om det fanns med blad också...som det är nu tror jag på trädgårdsjättevallmo.
Hej!
Jag har också funderat på den nävan du föreslog men samtidigt tyckte jag också att det fanns malvor med liknande form. Nu är jag däremot övertygad då så många tror att det är en näva. Vad det gäller bladen på Vallmon är färgen på bladen flikiga och ljust gröngråblå. Vet inte om detta hjälpte något bilden är inte så talande
1:an ser ut som en Kaukasisk näva (jämför i mitt album "sommaren -03")
4:an ser ut som en Upplänsk vallört (jämför i mitt album "sommaren -03")
5:an ser ut att vara en trädgårdsjättevallmo (om den blir en meter hög).
Anders zon 1
31-08-2003, 22:30
1. skulle kunna vara kungsnäva, Geranium x magnificum, men det finns som sagt fler arter och sorter som är ganska lika.
2. vägtistel, Cirsium vulgare, en rejält stickig sak!
3. vitblommigt exemplar av myskmalva eller rosenmalva
4. uppländs vallört, Symphytum x uplandicum
5. rödblommig sort av opievallmo, Papaver somniferum
6. silverarv, Cerastium tomentosum
7. trift, Armeria maritima
8. stjärnflocka, Astrantia major
Den sista bilden har jag inget bra förslag på. Tror dock inte att det är en solvända.
/Anders
CITAT (Anders zon 1 @ 31-08-2003, 23:30)
2. vägtistel, Cirsium vulgare, en rejält stickig sak!
Hej!
Håller med om att det var en rejält stickig sak. Men den blommade fantastiskt. En del av mina grannar undrade varför jag inte tog bort eländet men det blev annat ljud i skällan när den blommade. Första året blev det en rosett och förra året blev den hög och vid med mängder av blommor. Jag tog inga fröer och upptäckte i våras att den endast var tvåårig med pålrot. Men till min stora glädje så finns två nya rosetter på annat ställe. Blir något att se fram emot nästa år. Vanliga tistlar med förgrenat rotsystem rensas däremot bort men är mycket svåra att bli av med.
boel.bladh
05-09-2003, 20:37
Bild 9 tycker jag ser ut som en atlasblomma.Det är en ettåring men jag kommer inte på det latinska namnet på den.För att förvirra ytterligare så kallar jag "blåelden" för norrländsk vallört.Men det är ju så...kärt barn har många namn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.