Full version: HURRRRRAAAAAAA! :D
Grå
Jag är så glad, trots att det är sista semesterdagen. Imorgon bär det av till Tidaholmsanstalten för tre veckors vikariat på svetsutbildningen där eftersom min kollega ska gå på sin välförtjänta semester.
Det är sista hela veckan av tre som jag tillbringar här i Västergötland på Henriks gård och jag har precis kommit in efter att ha varit ute med saxen för att klippa ner de plantor som inte ser ut att kunna klara sig själva.

Det är plantor som körts hit skottkärrevis från Henriks mammas trädgård och som jag grävt ner under de två första semesterveckorna. Hon gallrar i sitt blomsterhav och jag försöker skapa en liten blomsteroas bakom Stintaberget till nästa sommar. Om de tvingas hålla liv i sina blommor och blad när de är nyplanterade är risken stor att de inte orkar rota sig, utan vissnar och dör.

Som vanligt har jag varit ganska hård mot dem. Vattnade ganska mycket de första kvällarna, men efter det har de fått klara sig med det regnvatten de fått.

Jag kommer inte ihåg namnet på allt, men jag har satt plantor av Jätteslide (som jag hittat i en trädgårdsdump i skogen. Jo, jag vet mycket väl vad jag har gjort, men de står bra och kan bara sprida sig begränsat p.g.a Stintaberget.), Solöga, vit och rosa Malva Ölandstok, Doftschersmin, Lammöron, Kaprifol, Fjällbrud, Taklök, olika sorters Vallmo, Judas silverpenningar, Gulplister, Rosenplister, Penningört, Revsuga, Praktriddarsporre, Såpnejlika, Isop, Rabarber, Fläder, Gullviva, Blåsippa (har flyttat i min egen trädgård), Praktlysing, Borstnejlikor, Gul Nunneört, Lychnis (Atrosanguinnea, den är så KOPIÖST vacker med sina silverblad och illrosa blommor), Nejlikrot, Fläckig Lungört, Pärleternell, blå Höstsaster, vit Höstflox, Myskmadra, Rosenvial, olika sorters Klätt, och en hel massa annat som jag inte har en chans att komma ihåg vad de heter.

Gissa hur mycket jag behövde klippa ner?

Gul nunneört fick jag klippa ner till hälften för att hundarna kissat på den.

ALLTING annat hade klarat sig och börjat rota sig ordentligt! Nya skott var på väg upp från rötterna (utom på vallmon då förstås) och marktäckarna hade börjat rota sina revor. Det mesta står frodigt och högrest och riddarsporren står i blom. Taklöken (fast den var ju köpt) har börjat bilda nya rosetter. Till och med den blygsamma lilla fjällbruden som är mitt absoluta favoritbarn i hela samlingen, bara för att den är så ensam och liten hade lyckats skicka ut en liten rot.

[attachment=21332:Fjällbrud_080702.JPG]

Om nu Moder Jord, Kung Bore och Fader Tid står på min sida, mars står i kvadrant till uranus, solen står i zenith och fallskärmen vecklas ut som den ska så kommer det att bli riktigt fint där till nästa år. Och när alla växterna funnit sig efter ett par år kan man börja flytta om dem efter färgskala.

Till och med mitt Svealand i örtagården, med plantor av Johannesört, vit och rosa Rölleka, Nysört, Daggkåpa, Gåsört och Styvmorsviol som jag räddat från traktorhjul vid maskinhallen och hungriga fårmagar i kanterna på Henriks hagar växer och frodas jättefint.

Nu kan jag lugnt jobba på ett år till utan att behöva oroa mig särdeles. smile.gif

... fast just nu ska jag gå ut och gräva ner en ny laddning trädgårdsgallringar som precis anlänt i baljor och spannar biggrin.gif
Överbölingen
Himla skönt berättat och en härlig trädgårdsfilosofi.
Christer i Falköping
Säger som Överblingen!
Christer.
Monaxe
Du glömmer väl inte de små lavendelplantorna flirting.gif

Fö tycker att du verkar ha ett gjort ett gediget jobb, och din berättelse är såpass inspirerande att jag börjar blänga lite styggt på mitt berg, inget Stintaberg precis, men det finns nog oanade möjligheter även där....
Grå
CITAT (Monaxe @ 17-07-2008, 16:51) *
Du glömmer väl inte de små lavendelplantorna flirting.gif

Men de har jag ju pysslat med sen i vintras, trots att de drivits upp i stekhett söderfönster och sedan kastades ut helt abrupt att klara sig från och med den kallaste helgen på hela våren wink.gif
De är jättefina nu (i mina ögon sett), 10-15 cm höga, buskiga och granna och doftar starkt när man petar på dem.
wub.gif

CITAT (Monaxe @ 17-07-2008, 16:51) *
Fö tycker att du verkar ha ett gjort ett gediget jobb, och din berättelse är såpass inspirerande att jag börjar blänga lite styggt på mitt berg, inget Stintaberg precis, men det finns nog oanade möjligheter även där....

KUL! Lycka till och visa gärna vad du gör smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon