Österläge
Hej!

Jag har ju, som några av er har sett, precis blivit (tillsammans med min man) ägare till ett hus med trädgård. biggrin.gif Nu skulle jag vilja zonbestämma den. Jag har förstått att det är lika viktigt att titta på hur trädgården ligger som det geografiska läget, så jag funderar på vad man behöver veta för att komma fram till vad det är för zon... Tänker t ex på Peter Korn, som ju har växter från alla jordens hörn i sin trädgård, och som får fram alla möjliga klimat i samma trädgård!

Huset ligger i nordöstra Göteborg, ganska högt, ca 120 möh tror jag. Den största delen av trädgården vätter mot öster, det finns även en ca 2 m lång remsa på norr- och sydsidan av huset. Den ligger i ett villaområde så det är hyfsat skyddat, men inga jättehöga hus som skymmer, inte heller några höga träd runt om.

Går det att ge en ungefärlig zonbestämning på det här, eller behövs mer info?

Tack för hjälpen! thanks.gif
Alexander-VG-zon3
zon 2-3 . men som vi alla vet är ju zonen inte allt ,, regn,snö,sol,sommar,vinterläng,antalet frostdagar,jord,läge m.m spelar ju också stor roll .
Christer i Falköping
Min moster har ju bott i den trakten en gång i tiden. En klar zon2 är det. Men säkerligen finns både zon1 som zon 3 där.
Christer.
Österläge
CITAT (flaxss @ 17-07-2008, 13:54) *
zon 2-3 . men som vi alla vet är ju zonen inte allt ,, regn,snö,sol,sommar,vinterläng,antalet frostdagar,jord,läge m.m spelar ju också stor roll .

OK, tack! Jo det var just det jag tänkte på, med läge o så. Men behöver man veta ännu mer för att säga mer exakt? Eller menar du att man kan klara "zon 1-växter" även i zon 2-3, om man har rätt jord, sätter på rätt ställe i trädgården o så? Ta exempelvis ett olivträd... Finns det nån chans att jag kan klara att övervintra det, tror du? Eller är det inomhus som gäller? Vi kommer ha ett isolerat förråd där det är frostfritt, funderar på att rigga upp lysrör där...

CITAT (Christer i Falköping @ 17-07-2008, 14:49) *
Min moster har ju bott i den trakten en gång i tiden. En klar zon2 är det. Men säkerligen finns både zon1 som zon 3 där.
Christer.

Aha, där ser man! smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (uteplatsen @ 17-07-2008, 14:30) *
OK, tack! Jo det var just det jag tänkte på, med läge o så. Men behöver man veta ännu mer för att säga mer exakt? Eller menar du att man kan klara "zon 1-växter" även i zon 2-3, om man har rätt jord, sätter på rätt ställe i trädgården o så? Ta exempelvis ett olivträd... Finns det nån chans att jag kan klara att övervintra det, tror du? Eller är det inomhus som gäller? Vi kommer ha ett isolerat förråd där det är frostfritt, funderar på att rigga upp lysrör där...

har du en skyddande södersida . så med skydd kan det funka milda vintrar . men zon 2-3 är nog på gränsen för kallt på vintern även med skydd. i zon 1 däremot hade det funkat med ev skydd även där kalla vintrar . använd dig av frigolit,leca,värmeljus och väv . annars är nog ett bättre alt att ta in den efter en frostnatt i ett utrymme som håller runt 0c +10c .

jag är ju på gränsen ,, jag får både zon 1 och zon 2 vintrar . så hos mig ''överlever'' oliven med skydd och har gjort sedan 04. och fikonen utan skydd men dom fryser ner ibland. nyckeln är att hålla dom torra under vintern .

men olivträd är ju heller ingen zon 1 växt utan en ''varmare zon än 1'' . men många zon 1 växter är härdigare än man kan tro exempel valnöt,mullbär,hibiskus är exempel på växter med rätt läge och rätt jord kan klara sig högre upp än zon 1 som hibiskus till zon 3-4 . många av dessa är istället beroende av hög sommar och lång sommaren .
Christer i Falköping
Så menar Linus. Gör du allt rätt, vilket inte alltid är så lätt, kan du tjäna en hel del på det. Men ett olivträd i göteborgstraketn ute, njä. De råkalla vindarna från havet skulle knäcka den lätt. Men i ditt förråd kommer det att gå utmärkt.
Christer.
Österläge
OK, då får jag fixa nån vinterförvaring för olivträdet - t ex i förrådet... smile.gif Och så ska jag räkna att zonen är 2-3, när jag planerar vilka växter jag ska köpa för trädgården!
Grå
Någon enstaka gång kan du väl unna dig en fröpåse till zon 1 växter och idka lite survival of the fitest?
Det skulle inte jag kunna låta bli att göra iallafall smile.gif
Österläge
Jo det lär väl slinka med lite sånt oxå... Har ju redan oliv o myrten, tex! tongue.gif Fast de får jag ju fixa nån vinterförvaring till...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon