Full version: ..mera Magnolia
lappa71
..åkte förbi Lindesberg här om dan och där finns ju Plantmarknaden. Ett antal Magnolior stod och väntade! Dessutom till någorlunda anständiga priser. Två st Butterflies, en nykommen utrikes ifrån - alltså ointressant. Men den andra hade tillbringat vintern i Bergslagen(zon 4) - alltså en möjlighet. Välvuxen ca 80cm hög. Med hjälp av trevlig/kunnig personal vändes krukan upp&ner för inspektion av rötterna. Ett nästan vackert vitt finförgrenat system av rötter....ibland ler solen fast det regnar, viket det gjorde. Alltså hem till Borlänge med denna gula skönhet, hem till zon 4,7. Efter att ha gjort ´allt´i jordväg så står hon nu där och lapar regn.
Nu vill jag ju hemskt gärna veta hur många av Er som har M. Butterflies och hur det har fungerat. Magnoliabibeln* är lite kortfattad om just denna Magnolia.
* Magnolia av Söderberg/Åsheden
mvh/Kenneth
lappa71
...puttar upp denna tråd...kanske nån vill skriva nåt...snälla.
Kenneth
Thomas Wahlqvist
Hej hej.
Du behöver inte vara rädd för att köpa plantor som inte övervintrat i dina trakter om du kan förvara dom kallt i någon dragig vedbod eller nåt liknande.
Jag har ett bra ställe med jordgolv och mycket dragigt, där sätter jag nya växter som jag fyndar på höstkanten, har inte förlorat någon av dem jag förvarat så, sätter in dem när de tappat bladen.

Din Butterfly, den är nog bra med tanke på att den blommar sent, andra ´tidigare sorter blir lätt brända av frosten.
Min har inte blommat ännu, och jag har nog haft den i 5 år, ungefär.
En manshög vid buske just nu.

Det finns forumfolk som har den , och även i blom.
Hoppas inte på helt citrongula blommor som bilderna ofta visar.

Jag sökte med hjälp av forumets sök, och fann en hel del om Butterfly och butterflies

Och JA, det är jag som hette Kompostjord tidigare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon