Min fru fick två vinbärsbuskar i födelsedagspresent. Dessa var från Plantagen. Brukar inte handla därifrån men eftersom vi fick dem så gjorde vi plats för dem i trädgården. När vi planterade den ena (vitvinbär) så såg den ut att ha lite mögel i rötterna. Typiskt plantagen tänkte vi, men den borde klara sig när den kommer i frisk jord. Den andra busken (svartvinbär) visade sig ha mycket mer mögel i rotsystemet. Konstigt tänkte jag och tittade närmare. Då upptäckte jag till min förskräckelse att det inte alls var mögel, det var en hel koloni av rotlöss. Blev orolig och rev upp den andra busken som redan var planterad och mycket riktigt var det rotlöss på denna också.
Nu är jag väldigt orolig för vad detta kan få för konsekvenser för vår trädgård? Har lyckats läst mig till att dessa små krabater kan vara svåra att göra sig av med. Har någon mer kunskap kring detta problem? Vinbärsbuskarna är redan inpackade i plastpåsar och tillbakaskickade till Plantagen. Någon som vet vad jag bör hålla under uppsikt och hur jag bör jobba mot detta problem?
// Jens Ö..