|
Hej! jag ska skaffa ett växthus eller snarare bygga ett själv. det jag funderar mest över är hur jag ska värma upp det på vintern. jag skulle se att det blir så billigt som möjligt eller till och med gratis  om någon vet ett alternativ som skulle fungera bra? Tacksam för alla svar. //majk
Vad har du för uppvärmning i övrigt?
Jag har faktiskt inget växthus för tillfället utan tänkte bygga ett. Därför har jag ingen uppvärmning alls utan letar efter en billig lösning. Man hade ju växthus förr också, de har ju funnits ett tag antar jag. måste finnas något sätt de blir ganska billiga att driva på vintern? Något du vet?
Platinum
18-07-2008, 18:04
Jag håller ju på att bygga ett eget växthus och tänkte ha det som kallväxthus, dvs låta solenergin stå för värmen.
Men vill man ha ett uppvärmt växthus så finns ju ett alternativ om man inte vill dra in elektrisk värmare, nån form av braskamin.
Grönberg
18-07-2008, 18:27
Jag smäller in en gammal gjutjärnskamin och ev en luftvärmepump, dem har blivit hyfsat billiga på senare tid. En termostat på luftpumpen så kan man nog hålla 5+ på vintern, men då måste man ha växter därefter........
Jag undrade snarare hur ni värmer huset? Om man t ex har vattenburen värme och relativt billig uppvärmning i form av ved eller bergvärme, så kanske man kan ansluta växthuset till samma värmesystem som huset har. Växthus som är mindre än 15 kvadratmeter räknas numera som friggebod och behöver inte bygglov, men om man installerar kamin där så kan man behöva bygglov eller i alla fall bygganmälan även om det är mindre än 15 kvadratmeter. Det är inte heller så praktiskt att elda med kamin vintertid i ett växthus, det blir mycket spring för att lägga i mera ved, en gjutjärnskamin håller inte värmen speciellt länge.
henriks
18-07-2008, 22:14
CITAT (Majk @ 18-07-2008, 18:59)  Jag har faktiskt inget växthus för tillfället utan tänkte bygga ett. Därför har jag ingen uppvärmning alls utan letar efter en billig lösning. Man hade ju växthus förr också, de har ju funnits ett tag antar jag. måste finnas något sätt de blir ganska billiga att driva på vintern? Något du vet? "förr" var det billigt med olja! Jag har en släkting som har handelsträdgård (eller hade i alla fall till något år sedan) och värmde sina växthus med olja Har för mig att han sa att det gick åt ungefär en tankbil med släp i veckan när det var som kallast, men då var det också växthus därefter... I realistisk villastorlek tror jag att Kurt är inne på rätt spår, enda rimliga möjligheten att värma upp ett växthus året runt är att bygga ihop det med husets uppvärmning och använda ved eller flis som bränsle. Vi har inget växthus här (ännu) men värmer två bostadshus plus lite verkstadsutrymmen med en flispanna, fungerar utmärkt, klarar sig själv med några minuters tillsyn ett par gånger i veckan och kostar nästan gratis (bränslet kostar ca 10 öre/kwh).
Sussie F-Flower
18-07-2008, 22:48
Jag fick en idé om att använda de resurser som redan finns... Låter kanske lite kryptiskt, men skulle det inte gå att "vidarutveckla" jordvärmen...??? Hur skulle det bli om man grävde ur, under växthuset, på frostfritt djup (ca 1,5m) och gjorde som små rum där man kunde gräva in flera 30 litersdunkar med ett rör upp till/stax ovanför växthusjordens nivå? Eller skulle kylan gå ned istället, från växthuset - ner till de luftfyllda (alt sprit, glykol eller vad det nu brukar vara) dunkarna? -Visst har jag väl livlig fantasi...?  Och så kanske markskivor på högkant runt om HELA växthuset, rätt så djupt....???
Spritfyllda dunkar under växthuset .... undrar hur länge det dröjer innan man vaknar en morgon och hela växthuset ligger på slagsida och dunkarna uppgrävda.. Men annars så tycke jag att det låter som en bra idé, det ska bli intressant att höra vad alla värmeexperter har att säga om det..
henriks
19-07-2008, 10:20
CITAT (Sussie F-Flower @ 18-07-2008, 23:48)  Jag fick en idé om att använda de resurser som redan finns... Låter kanske lite kryptiskt, men skulle det inte gå att "vidarutveckla" jordvärmen...??? Hur skulle det bli om man grävde ur, under växthuset, på frostfritt djup (ca 1,5m) och gjorde som små rum där man kunde gräva in flera 30 litersdunkar med ett rör upp till/stax ovanför växthusjordens nivå? Eller skulle kylan gå ned istället, från växthuset - ner till de luftfyllda (alt sprit, glykol eller vad det nu brukar vara) dunkarna? -Visst har jag väl livlig fantasi...?  Och så kanske markskivor på högkant runt om HELA växthuset, rätt så djupt....??? mnja... jag är inte riktigt säker på att jag förstår riktigt vad du menar? skulle växthusets luft cirkuleras ner genom röret och värmas upp medans den är nere under frostfritt djup? Om det underjordiska rummet är tillräckligt stort skulle det nog fungera, men med tillräckligt stort menar jag flera gånger större luftvolym under mark än ovan. Fördelen med denna lösning är att den också är "utjämnande" på sommaren - man kan kyla ner luften lite på sommaren när det blir för varmt, samtidigt som man då "laddar ner" värme i marken. Sen beror det ju på vad man menar med värma upp? hålla det frostfritt? eller ha det så varmt att det går att odla i det på vintern också? Markskivorna runt om växthuset är en förutsättning oavsett vilken uppvärmning mn skall ha, annars blir det snabbt dyrt, gärna inte bara lodrät mot grunden utan gärna en bit ut från växthuset någon dm under mark också som hindrar tjälen från att gå ner. Saker som jag anser påverkar valet av uppvärmning: 1) hur varmt skall det vara på vintern 2) uppvärmningssätt i bostadshuset 3) hur långt från hus till växthus 4) hur stort växthus 5) material/konstuktion av växthuset (med avseende på isolerglas/kanalplast/planglas/trä eller aluminiumstomme) 6) är det marken eller luften som skall värmas
Biggan_
19-07-2008, 11:53
....och jag spånar vidare! Tänk om man kunde ta tillvara all värmen man släpper ut genom avloppet när man duschar, badar, diskar, tvättar etc.. Tänk om man kunde ha en stor välisolerad behållare under växthuset med detta varmvatten som först måste renas på något sätt förstås. Det gäller förstås att inte resa bort för långa perioder för då lär nog vattnet svalna.
Sussie F-Flower
19-07-2008, 13:34
[quote name='henriks' date='19-07-2008, 11:20' post='870762'] mnja... jag är inte riktigt säker på att jag förstår riktigt vad du menar? skulle växthusets luft cirkuleras ner genom röret och värmas upp medans den är nere under frostfritt djup? Om det underjordiska rummet är tillräckligt stort skulle det nog fungera, men med tillräckligt stort menar jag flera gånger större luftvolym under mark än ovan. Fördelen med denna lösning är att den också är "utjämnande" på sommaren - man kan kyla ner luften lite på sommaren när det blir för varmt, samtidigt som man då "laddar ner" värme i marken. Sen beror det ju på vad man menar med värma upp? hålla det frostfritt? eller ha det så varmt att det går att odla i det på vintern också? Hahaha, ja, jag vet nog inte riktigt själv hur jag menar, om jag ska vara ärlig... Om luften ska cirkulera så måste det väl till en pump som drar el. Det jag kanske var inne på var om den 4-6 gradiga värmen kunde stiga upp genom rören av sig självt...? Men det gör den kanske inte...? Värmen stiger väl uppåt, eller? Eller så kan man tänka så här kanske: om man kan använda sig av jordens egna värme för att komma upp till 2-3-4 grader så behöver man inte tillsätta all energi på att värma upp... Jag menar, då kanske man bara behöver värma resten, från +3 till ex +10 grader, med annan värmekälla. Jag tror det skulle vara en bättre idé nästan att bygga en halv jordkällare med isolerade glasväggar och isolerat glastak......
Bygg ett växthus som sitter ihop med huset, så tar ni tillvara spillvärme från huset :-) Ett växthus för vinterbruk kanske skulle ha fördel av att bara ha glas på sydsidan och "riktiga" väggar på nordsidan. Det blir inte lika ljust, men det blir lättare att isolera.
Eller bygg en välisolerad friggebod och montera in rejäla lysrör. Förmodligen billigare än att försöka hålla ett växthus varmt hela vintern ;-) Själv ställer jag övervintrande växter i garaget över vintern, där trivs de bra förutom när jag glömmer att vattna dem.
Svarta tunnor med vatten är väl en klassiker också. De värms upp av solljuset och "lagrar" värmen ett tag, om än inte så jättelänge och förmodligen inte tillräckligt effektivt för att hålla växthuset varmt på vintern.
henriks
19-07-2008, 20:03
CITAT (Sussie F-Flower @ 19-07-2008, 14:34)  Om luften ska cirkulera så måste det väl till en pump som drar el. Det jag kanske var inne på var om den 4-6 gradiga värmen kunde stiga upp genom rören av sig självt...? Men det gör den kanske inte...? Värmen stiger väl uppåt, eller? Eller så kan man tänka så här kanske: om man kan använda sig av jordens egna värme för att komma upp till 2-3-4 grader så behöver man inte tillsätta all energi på att värma upp... Jag menar, då kanske man bara behöver värma resten, från +3 till ex +10 grader, med annan värmekälla. Jag tror det skulle vara en bättre idé nästan att bygga en halv jordkällare med isolerade glasväggar och isolerat glastak......  jodå, luften tar sig nog upp genom rören av sig själv - men det skall räcka för att hålla plusgrader i växthuset, då går det år STORA rör... ja, en fläkt drar el, men liten, liten fläkt på kanske 30-40W skulle lätt flytta tillräckligt med luft. Då är jag mer fundersam över hur stort det underjordiska rummet skall vara för att hinna värm upp luften. MEN - att "värma resten" från 3-10 grader?? hur tänker du då? för i samma ögonblick du sätter på den andra uppvärmningen kommer "källaren" att kyla luften istället för att värma den.
Det låter som jätte bra ideer allihop och tanken med det hela är egentligen att som sagt på det så billigt som möjligt. Dels för att tänka på miljön men också för att man ska försöka använda sig av vad naturen ger så att säga. Jag var också inne på spåret att elda med flis ev. bygga till en del på huset. Men jag tror att en flispanna kostar rätt så mycket? om jag inte har helt fel. bränslet är billigt däremot. Man skulle ju kunna tänka sig någon form av braskamin som värmer upp vatten så att det blir varmt rätt länge. Man kan ju försöka hålla 5+ inte 10 eller 15, det blir för mycket. Frågan är ju bara om det inte är för krånligt med ved, och att man borde ha värmefläkt/pump eller vad det heter istället för det kan väl inte kosta jätte mycket att värma upp under vinterperiod? om man håller en rimlig värme och en rimlig storlek på sitt växthus. Men som sagt.. jätte tacksam för alla bra ideer.
henriks
20-07-2008, 19:58
CITAT (Majk @ 20-07-2008, 19:46)  Det låter som jätte bra ideer allihop och tanken med det hela är egentligen att som sagt på det så billigt som möjligt. Dels för att tänka på miljön men också för att man ska försöka använda sig av vad naturen ger så att säga. Jag var också inne på spåret att elda med flis ev. bygga till en del på huset. Men jag tror att en flispanna kostar rätt så mycket? om jag inte har helt fel. bränslet är billigt däremot. Man skulle ju kunna tänka sig någon form av braskamin som värmer upp vatten så att det blir varmt rätt länge. Man kan ju försöka hålla 5+ inte 10 eller 15, det blir för mycket. Frågan är ju bara om det inte är för krånligt med ved, och att man borde ha värmefläkt/pump eller vad det heter istället för det kan väl inte kosta jätte mycket att värma upp under vinterperiod? om man håller en rimlig värme och en rimlig storlek på sitt växthus. Men som sagt.. jätte tacksam för alla bra ideer. Jovars - om du skall ha en flispanna till bara växthuset... då är den svindyr (inklusive allt har pannan här säkert kostat 250 kkr) men framförallt är det utrymmeskrävande. hur värmer ni huset idag? hur stort växthus vill du ha?
Fantasieggande lösning där man liksom bygger en slags "snikbergvärme" endast för växthusets del. Den gillar jag. Jag kom direkt på en vidareutveckling av idén som förvisso kräver en del "aktiva" moment.
Ett rör i vardera ände på växthuset ner till det underjordiska rummet. I det ena röret har man en sugande fläkt och en utblåsande på det andra. Fläktarna behöver inte vara kraftiga bara styra luftströmmen och skapa rätt under- och övertryck på rätt ställen. Nere i "bergrummet" har man tre stora kylare som alla är inkopplade på var sin slinga som går i marken på frostfritt djup. Som energimedium används här ngn vatten/glykol blanding för att säkra ev frostrisk, systemen drivs av var sin pump, överföringen av energin från kylaren till luften sker passivt med den svaga luftström som fläktarna åstadkommer.
Funkar säkert inte i verkligheten, men idén är fantasieggande att fundera över och att vidareutveckla!
Vi har löst uppvärmning av växthuset ( 13 kvm) så här :
Växthuset ligger söderväggen mot huset och får värmen från husets värmeåtervinningssystem ( utblåset in i växthuset) Den håller huset i princip frostfritt genom vintern ( zon 2-3) till den allra kylaste tiden dec-jan-feb har vi haft ett mindre isolerad område , ungefär halverat huset .
Plantor driver jag först inne , sedan i en isolerad förråd med lysrör och plantorna börjar flytta in i växthuset under mars, då har jag en frostvakt där ,men den är sällan på gång. Ska tilläggas att vi har en trägolv med rätt breda spingor där just för att den inkommande luften kan pressas ut genom golvet.
Söderläget har sedan bara en nackdel och det är värmen, vi har nog 5 fläktar som suger ut växthusvärmen , men då behöver jag inte skugga alls ( jag skuggar de småplantorna de första dagarna ute i växthuset om det år soligt då )
Vi funderade på allvar även att bygga "bajs-kompost"-lådor under växthuset som skulle brinna och värma växthuset . Dessa lådor skulle kunna rullas ut fyllas på och rullas in igen. Men anser att det var inte en smidig lösning på en villakvarter. men på landet definitivt.
walleye
18-08-2008, 07:59
Värför inte prova att bygga luftsolvärmare den kan ge lite extra värme på soliga dagar, kostar inte mycket? kolla in här på beskrivning
henriks
18-08-2008, 19:13
CITAT (walleye @ 18-08-2008, 08:59)  Värför inte prova att bygga luftsolvärmare den kan ge lite extra värme på soliga dagar, kostar inte mycket? kolla in här på beskrivningDet är väl knappast soliga dagar som växthuset behöver värmas upp? Kanske i kombination med "bergrumslösningen" för att ladda ner överskottsvärme i marken? hmm...
CITAT (Sussie F-Flower @ 18-07-2008, 23:48)  Jag fick en idé om att använda de resurser som redan finns... Låter kanske lite kryptiskt, men skulle det inte gå att "vidarutveckla" jordvärmen...??? Hur skulle det bli om man grävde ur, under växthuset, på frostfritt djup (ca 1,5m) och gjorde som små rum där man kunde gräva in flera 30 litersdunkar med ett rör upp till/stax ovanför växthusjordens nivå? Eller skulle kylan gå ned istället, från växthuset - ner till de luftfyllda (alt sprit, glykol eller vad det nu brukar vara) dunkarna? -Visst har jag väl livlig fantasi...?  Och så kanske markskivor på högkant runt om HELA växthuset, rätt så djupt....??? Vilken bra ide. Jag skall snarast borra hål i källargolven av rätt dimension, ner till frostfritt djup. I hålen sätter jag ner plaströr och låter jordvärmen strömma upp.
shimasonti
19-08-2008, 10:34
kan du inte abvända en fläkt från tex badrummets utsugventil, du har ju värme i huset som du kan förflytta ut genom ett vetilationsrör. detta borde vara en billig lösning, det finns fläktar på CO för någon hundralapp. terion lyder så här, undertryck i huset, övertryck i växthuset. på så vis pressas varm luft in och kall luft ut. eller investera i en högtrycksnatriumlampa på 400w. den ger både ljus till dina små liv samt att den alstrar värme som tusan. dock är det alternativet lite dyrar än att ha en fläkt som förflyttar värmen från huset till växthuset. själv odlar jag vintertid inomhus med hjälp av lampor. i nuläget så använder jag högwatts lågenergilampor. totalt drar mitt odlingsutrymme 335w och håller en stabil temp på runt 25. kolla gärna in min tråd här på forumet för mer information om odling med lampor  tråden heter tomatscroog
bokgran@telia.com
01-11-2008, 19:42
Jag skall också bygga ett växthus som jag tänker värma så länge värmen är gratis. Skall orientera det mot söder. Norrväggen blir mot huset. Har vatten buren solvärme vilkeg ger överskott på sommaren. Hade tänk gräva ner tankar under växthuset så att förlusterna skulle värma växthuset. Eventuellt skall jag ta värme från någon slinga i tanken. När värmen inte räcker längre kanske i December tänker jag stänga för säsongen. Intresserad av synpunkter.
Bokgran
Jag har funderat på att lägga in all halvbrunnen hästgödsel jag fått (för att spara till våren) i markbäddarna i mitt växthus och låta den fortsätta "brinna" där. Då ger den lite extra värme i växthuset och själva komposterandet går kanske bättre därinne?? En bra eller galen idé?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|