pejori
Har ett gäng ancistrus och har ny fått massor av ägg bravo.gif bravo.gif
Har haft ägg förrut, men aldrig hunnit se dom utan hittat ungarna när dom redan är kläckta blink.gif
Brukar det vara hanarna som vaktar dom? confused.gif
Här är det min gula hane som fläktar och sköter om äggen. g.gif
Är dom äggvårdare eller är han knäpp? help.gif help.gif
Azur
Ja, hanen vaktar äggen och ungarna tills de är frisimmande. Detär helt normalt.
Platinum
Inget konstigt, det är hannen som är yngelvårdare som Azur skrev.

Grattis till tillökningen.
ängsvädd
Jag vet inte om hanen är yngelvårdare, men äggvårdare är han iaf.

Pejori, var hittade du äggen? Hur låg de, i en klump eller utspridda?

Jag har ett par ancistrusmalar och några yngel i olika storlek som är deras som jag fått överta från syrran, men hon har aldrig fått syn på äggen. I o för sig så bör det vara ganska svårt eftersom de leker i en grotta wink.gif
pejori
CITAT (MimmiH @ 19-07-2008, 19:18) *
Jag vet inte om hanen är yngelvårdare, men äggvårdare är han iaf.

Pejori, var hittade du äggen? Hur låg de, i en klump eller utspridda?

Jag har ett par ancistrusmalar och några yngel i olika storlek som är deras som jag fått överta från syrran, men hon har aldrig fått syn på äggen. I o för sig så bör det vara ganska svårt eftersom de leker i en grotta wink.gif

Dom har envisats med att lägga dessa i en spiralsnäcka tummenupp.gif
Denna snäcka har dom älskat länge, även innan hanen var könsmogen.
Dom sitter i en klump och är väl fastkittade vid varandra.
Tidigare ancistrusar, har dom fäst dom inne i en grotta, så jag har bara sett när ynglen kommer ut.
ängsvädd
Jaha, så spiralsnäcka kan funka som grotta biggrin.gif

Hos mig skulle det inte funka för sköldisarna flyttar på snäckorna.

Intressant att få veta hur rommen ser ut smile.gif
pejori
CITAT (MimmiH @ 20-07-2008, 08:13) *
Jaha, så spiralsnäcka kan funka som grotta biggrin.gif

Hos mig skulle det inte funka för sköldisarna flyttar på snäckorna.

Intressant att få veta hur rommen ser ut smile.gif

Mina är stora som dom färgade knappnålshuvudena och orange, med två yttepytte svarta prickar där ögonen kommer tummenupp.gif

I dag såg jag den första lilla som hade kläckts inatt. tummenupp.gif
Den är också gul...
Gulsäcken sitter kvar, men käka på rutan gör den....Kanske tre mm. lång blush.gif
ängsvädd
Åh vad spännande biggrin.gif Små aliens. Vad tidigt de börjar käka alger biggrin.gif

Jag misstänker starkt att min hanne vårdar rom i en hålighet i en stor rot, nära vattenytan wink.gif Han har exakt samma färg som roten och det är mycket vattenväxter så jag ser honom faktiskt inte, förutom ibland då jag ser hans stjärtfena fläkta till. Ancistrusmalar äter ju trä så han kanske tycker det är lämpligt att häcka vid en rot biggrin.gif
Flower_Flis
hanen är äggvårdare och yngelvårdare men en viss tid. de tills de små liven vågar sig ut själva. du vet väll om att det skall finnas mycket med alger för de små krabaterna, annars kan man ge dem algtabletter och amarican mix?? har själv haft ansictrus och fått en kul. dessa små smutsar ner en hel del så de e bra o göra rent hos dem rätt ofta.
MVH Lisa
ängsvädd
Tack för svar. De bor tillsammans med två mysksköldpaddsarter, dessa arter funkar bra att ha tillsammans. Men om det kommer nya yngel kanske sköldpaddorna äter upp en del eftersom de är så små. Men några lyckas säkert gömma sig bland alla vattenväxter och rötter.

Jo, jag vet att de äter alger, de äter även animaliskt. De får algtabletter och kalasar på diverse rester av sköldpaddsmaten.

De äter även trä så därför ska man ha rötter i malakvariet.

Det är underbart att kika in i akvariet, det är alltid något som händer, en fascinerande värld. Jag har malyngel från åtminstone två olika kullar som fötts hos syrran. Men av en kull är det bara två som har överlevt. Men det är kul att ha malar i olika storlekar. Jag hoppades faktiskt att sköldpaddorna skulle gallra ut en hel del yngel, det får inte bli för många malar, men sköldisarna bryr sig inte om dem som finns nu iaf wink.gif En gång tidigare har jag sett en sköldpadda svälja ett yngel som kom simmande rakt emot sköldpaddans mun.

Spännande är det iaf. Underbara djur wub.gif
Flower_Flis
ja de e jätte kul me akvarium.. jag fick tyvärr lägga ner nu när jag flyttade för vi har eget vatten och det är för högt pH tyvärr.
blev lite nere när jag fick göra mig av med mina skalarer som ja har haft i ca 5 år..köpte dom när de var små o nu var de ca 15 cm på höjden. de va kul me dom för ja kunde ha svarta neontetror o guppy o massa smått me dom. de gjorde inget mot någon än sin egna art. biggrin.gif
Christer i Falköping
Men det är ju bara ett fåtal arter som inte klarar av alkaliskt vatten. Så om du inte vill ha just dem kan du gott ha akvarium. Mitt vatten är också väldigt hårt, men det har alltid gått bra ändå. Finns ju dessutom pH-sänkande medel man kan köpa för varje vattenbyte om man vill det.
Christer.

Förresten, ett enkelt sätt att sänka pH i vattnet är att lägga i lite okalkad torv, den vi har i trädgården. Går bra att lägga i en liten tygpåse, så sjunker snart pH:t.
Christer.
pejori
Två fina gråspräckliga bäbbar har jag hittat hittillls. tummenupp.gif
Dom är nu cirka en och en halv cm. stora.

Ingen albino fast pappa är det, men dom är ju så söta ändå. blush.gif
Ett eget akvarium på 300 liter och fem neontetror för balansens skull, och växer gör dom. bravo.gif
ängsvädd
Mitt mal-par har också fått tillåkning biggrin.gif Trots en huligansköldpadda i akvariet, men de har många grottor biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon