where?wolf
Hej!

Jag är ny här och drogs hit när jag lästa alla trevliga inlägg och bra svar.

Min fråga är denna.

Jag har en hybrid, mellan typisk europee'isk och Japansk stil på min uteplats.

Se foton nedan.

Min uteplats är utsatt för mycket vind, ibland hård sådan. Och ungefär 8 timmar intensiv sol när det så faller sig.

Kan bli bortåt 30 C+ och mer ibland under de hetaste månaderna.

Jag behöver ett träd som skuggar mitt sovrumsfönster.

Nu har jag varken plats eller tillåtelse från hyrevärden att plantera ett träd direkt i marken på denna uteplats.

Så jag tänkte mig plantera trädet i en halv ek tunna. Ca 50 l volym uppskattar jag det till.

Jag tänkte mig ett Katsura träd i första hand, om det nu fungerar? Gillar växtsättet och den goa doften av nybakade pepparkakor när löven börjar skrumpna på sen hösten + höstfärgerna.

Hoppas det är möjligt och att trädet kan bli ca 3 till 3.5m högt. Ska ha en platta med stadiga små hjul under krukan så jag kan ställa den mer vindskyddat under vinterhalvåret.

Har litet erfarenhet av bonsai träd, vill jag tillägga.

Om inte Katsuran fungerar? Vad för tämligen snabbväxande och passade träd skulle ni då rekommendera istället? Och som stilmässigt också passar in?

http://i292.photobucket.com/albums/mm17/goranpaa/Bild001.jpg

http://i292.photobucket.com/albums/mm17/go...a/Bild003-1.jpg

Om ni är nyfikna på vad jag har i vatten tunnan förutom säv? Så är det vit pygmee' näckros.

Tänkte mig att trädet i sin tunna, skulle stå vid bergs bambun ungefär
KURT
Jag tror att du behöver betydligt större än 50 l, en större volym stabiliserar också förhållandena både under sommaren och under vintern.

Ett alternativ är ju annars att gräva ner behållaren i uteplatsen. Hyresvärden kan ju knappast ha något emot det så länge du återställer den efter dig sedan, och rötterna sprider sig då inte heller.
where?wolf
Hej!

Tack för svaret.

Bra ide' med att gräva ner kärlet!

Tror du det går bra med ett Katsura träd då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon