Full version: Vilken buskros?
Lindiz3
Hej.
Vi skall i samband med vår stensättning för muren göra en fåra, ca 1m bred och kanske 50-60cm djup och plantera häck där. Skulle gärna vilja ha en ros häck. Den får inte bre ut sig för mkt/alternativt skall det gå att ansa kanterna på den. Vi kommer ju att ha ingången till huset bredvid och en uteplats i samband med den. Den skall vara så tät som möjligt och rosorna skall anting stå från juni till sen höst eller remontera hela sommaren. Finns detta? Tittade lite på Hortogreen och fastnade lite för LOUIS BUGNET och HANSA.. Kan man klippa dessa i kanterna så dom mest växer uppåt? Går det att blanda dessa 2 kanske?
//Daniel
Stiffe
De flesta Rugosor växer upprätt, men de blir mestadels ganska stora med tiden, (och skjuter rotskott). Louise Bugnet kan vara ett bra val, den är lite nättare. Hansan tror jag blir för stor och vild.

Men, för att ge meningsfull hjälp: zon, jordmån, dränering, väderstreck/soltimmar/skugga, tid & lust att lägga på skötsel???
/S
Kajsa
Hansa kan bli ruskigt stor och sprider sig har jag sett redan här, jag går och rycker upp lite skott. Titta i mitt album/Kanada rosor och album/Rugosa rosor där har du bästa rosorna för en häck.
Ezereht
kanadarosorna har ju många jättefina... jag har adeladie hoodless (röd) bredvid min marie bugnet (låg variant av louise bugnet). Morden Fireglow är också fin, och Morden centennial (fast den är mörkrosa). Winnipeg Parks (röd) är såååååååå snygg!
Lindiz3
CITAT (Stiffe @ 18-07-2008, 02:45) *
De flesta Rugosor växer upprätt, men de blir mestadels ganska stora med tiden, (och skjuter rotskott). Louise Bugnet kan vara ett bra val, den är lite nättare. Hansan tror jag blir för stor och vild.

Men, för att ge meningsfull hjälp: zon, jordmån, dränering, väderstreck/soltimmar/skugga, tid & lust att lägga på skötsel???
/S

Tror ni hansan kan sprida sig genom plattorna? Vi kommer ha stenlagt runtom på alla håll och bärlager under... Rosorna skall ju helst ta upp hela rabatten...

Zon1, lerjord blandad med rosjord, 50-60cm djup med murrsten runt om så det blir en upphöjd rabatt, därunder stenkross (riktigt kraftig). Söderläge framför huset dvs sol hela eftermiddagen. Automatisk bevattning med dropp. Jag kan klippa och göda ganska mkt, men vill inte ha sjukdomar...

Jag vill gärna kunna klippa den så det blir raka kanter så det får ju vara en sort med mycket blad! Den är ju även tänkt som insyns skydd... Höjden spelar ingen roll bara det blir över 1 meter gärna 2... Den kan väl kanske få bre ut sig till 1.5-2m som mest, dock bara inåt tomten. Undertill har jag tänkt ha murgröna.

Kanske jag skall ha klätter ros på spalje istället?
//Daniel
Stiffe
Låter som i det närmaste optimala förutsättningar. Ni kan i princip välja vilken ros som helst till ett sådant läge. Dock tämligen friska rosor, helst kontinuerliga/remonterande, bör kunna klippas med häcksax samt rel stora (ca 1-2m höga men inte så breda), som jag tolkar det. Det begränsar urvalet en hel del.

Spalje kan vara trevligt, men ger inte så bra insynsskydd, och kräver mkt skötsel. Buskrosor är enklare.
Några förslag så här på rak arm är:
Hansa - kan kanske bli lite tråkig nertill om den kantklipps (storkbent).
Louise Bugnet - blir inte så hög (1-1.5m) + storkbent?
Roserai d´la Hay - Ungefär som Hansa, men med ngt mörkare blommor och förnämare doft
Stanwell Perpetual - ca 1.5m och tät
Ispahan - 2m, engångsblommande (ca 1 mån)
Rose de Recht - kan bli 1.5m, tål att klippas med häcksax, kan få lätta svampangrepp

(Ni kan kolla dem på AoT:s roslista.)

Samtliga dessa rosor är rel stark- och väldoftande. biggrin.gif

Rotskott bör inte vara något nämnvärt problem låter det som.

Jag rekommenderar att ni pratar med fullblodsrosproffs, såsom Cedergrens i Råå el Raskarums plantskola, om just de kraven ni har. (Att få snygga rosor med kantklippning är ingenting som jag har någon erfarenhet av.)

/S

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon