Full version: Prydnadsgräs
jaghetersophia
När man klipper ner psydnadsgräs på våren - hur mycket ska man då klippa ner?
Mollis
Jag har Silverhavre och Randgräs och dem klipper jag ner helt på våren, vet inte om det är rätt men det tar sig och kommer upp så fint igen....
troja
Jag har läst att man ska lämna en 10 cm hög stubb, vet inte om det stämmer men jag har gjort så och det har gått bra.
Gunilla T
Det beror på vilken typ av gräs du menar - Miscanthus gräs bör klippas såsom Troja skriver. Man lämnar ca en dm stubb medan andra gräs kan klippas ner helt. Jag har nyss klippt ner Guldkavlen Alopecurus, det går alldeles utmärkt och den kommer igen en andra gång i sommar.

Gräs skall ju klippas precis när dom börjar växa på våren. Är man för sent ute så är det lätt att klippa av de nya skotten som kommer och då får man lämna lite längre stubb.
jaghetersophia
När på våren är det bärt att klippa då?

CITAT (Gunilla T @ 19-07-2008, 10:20) *
Det beror på vilken typ av gräs du menar - Miscanthus gräs bör klippas såsom Troja skriver. Man lämnar ca en dm stubb medan andra gräs kan klippas ner helt. Jag har nyss klippt ner Guldkavlen Alopecurus, det går alldeles utmärkt och den kommer igen en andra gång i sommar.

Gräs skall ju klippas precis när dom börjar växa på våren. Är man för sent ute så är det lätt att klippa av de nya skotten som kommer och då får man lämna lite längre stubb.

När på våren är det bärt att klippa då?
Gunilla T
Gräsen klipps just när de börjar växa och det är olika för varje sort. Miscanthus gräs är sena medan t.ex. tuvrör Calamagrostis acutiflora "Overdam" kan klippas ganska tidigt. "Karl Foerster" brukar komma igång senare.

Du ser när de späda små skotten börjar grönska på våren
jaghetersophia
CITAT (Gunilla T @ 19-07-2008, 10:57) *
Gräsen klipps just när de börjar växa och det är olika för varje sort. Miscanthus gräs är sena medan t.ex. tuvrör Calamagrostis acutiflora "Overdam" kan klippas ganska tidigt. "Karl Foerster" brukar komma igång senare.

Du ser när de späda små skotten börjar grönska på våren

okej, har ingen aning om när mina brukar grönska..har randgräs, jättetåtel, blåsvingel, brokbladig blåtåtel, jättegröe mm. Har dem i sommarstugan och dit brukar man inte åka förän i maj, men då är dte kanske lite sent... annorlund om man har dem hemma då hade man ju kunnat sett det, men kan inte åka ut till stugan bara för att kika :/
Heda
Man MÅSTE ju inte klippa dom! Se på gräset i naturen, inte är det någon som klipper där....jag klipper bara dom som ser skräpiga ut.Jag klipper inte Tuvrören (calamagrostis) för de grönskar så snabbt och täcker det vissna. Tuvtåtel och Kopparstarr lyfter jag som en kalufs och kapar av när de börjar se risiga ut i topparna.

Det viktiga med våra mer "exotiska" prydnadsgräs är att inte klippa på hösten, då det blir större risk för röta ner i öppna grässtrån.

//Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon