hjärtegull
18-07-2008, 08:58
Kollade lite förstrött på text-TV imorse och hittade det här:
"Har du katt och dessutom en balkong över fem meter över marken? Då måste du enligt lag hägna in balkongen med till exempel ett nät, så katten inte kan hoppa från balkongen.
Det beslutade Jordbruksverket i våras, sedan en ny djurhållningslag antagits. Lagen är tänkt att skydda katter som vistas på balkonger utan uppsikt och därmed löper risk att skada sig om de skulle hoppa.
I Sverige bor cirka 700.000 katter i lägenheter och fallolyckor är vanliga, uppger Djursjukhuset i Bagarmossen för Rapport."
Så med andra ord har inte gnällande hyresvärdar och grannar som tycker att man förfular området om man nätar in balkongen något att säga till om längre då?
Personligen tycker jag att det är en bra lag. Vad tycker ni?
"8 § Om katter vistas ensamma på en balkong som är belägen mer än fem meter över marken, måste balkongen vara försedd med nät eller liknande för att förhindra katten från att falla ner."
http://www.sjv.se/download/18.1c72e9571185...76/2008-005.pdfMen det finns ju ingen lag som säger att katten måste befinna sig på balkongen bara för att man har balkong!
anncharlotte
18-07-2008, 09:12
Nej jag tror inte lagen kommer påverka fastighetsägare till att säga ja till att man nätar in sin balkong, som sagt "låt inte katten vara där då" tror jag är det svar man får, från dom hyresvärdar som är motståndare till innätning.
DragonLady
18-07-2008, 14:04
Ja det tror jag med.. kan också bli så att de inte tillåter hyresgästerna att hålla katt..
ängsvädd
18-07-2008, 14:33
Jättebra lag

Den kan förhindra många olyckor.
Ett mörkfärgat nät är i praktiken osynligt på mer än fem meters håll, så jag förstår inte varför grannar och hyresvärd skulle klaga.
Myosotis
18-07-2008, 15:39
Särskilt i jämförelse med alla fula paraboler och dylikt.
hjärtegull
18-07-2008, 19:04
Men lite kul ska väl katten få ha i livet? Skulle jag hindra min katt från att gå ut på balkongen med nätdörr eller liknande skulle han bli tokig... Så lagom tills dess att min nya kissebebis kommer hem så ska min balkong vara innätad och klar iaf : )
Elisabeth-Västkustkolonisten
18-07-2008, 19:35
CITAT (Myosotis @ 18-07-2008, 16:39)

Särskilt i jämförelse med alla fula paraboler och dylikt.
Vi får inte ha parabol heller, ingen bostadsrättsförening här tillåter det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.