noora
Nä, nu sjutton vill jag snart ha ett växthus smile.gif Grunden är viktig har jag förstått, men skulle det kunna funka att ställa växthuset på plintar av betongklinker såsom vissa gör med friggebodar? Eller bara gräva ut grund runt där själva växthusramen ska stå? Jag är nöjd med jordgolv eller grus inne i växthuset, jag ska ha växter (i hinkar) där och inte nåt café... wink.gif

En annan fråga: mina föräldrar har erbjudit oss sitt växthus, i alla fall om vi monterar ner och upp det själva. Är det nån här som har försökt sig på att flytta ett växthus? Är det värt besväret? Det här växthuset har aluminiumstomme och glas som snäpps fast i ramen med nån sorts hållare (inget kitt eller liknande). Det är inte riktigt så stort som jag helst vill ha, men gratis låter ju lite lockande och vi skulle slippa söka bygglov (ja, mitt dröm-växthus skulle kräva bygglov)...
CillaM
Vi flyttade ett mindre växthus för 3 år sedan. Det är i aluminium, glaset togs givetvis ner och sedan lyfte vi över stommen på ett traktorflak. Vi grävde neråt så det blev bra ståhöjd, murade upp 2 lager av de där gråa stenarna (som jag för tillfället har tappat namnet på), en träram på detta och sedan på med stommen. Sand i botten och sedan tjockt lager med grus (för dräneringens skull). Passade även på att tvätta glasrutorna ordentligt och sedan kom det pilligaste, glaset skulle på plats.

Så här i efterhand är det det enda jag skulle vilja ändra på glaset, skulle vilja ha plast istället. Tack vare att vi har så bra höjd i växthuset kan vi också få plats med en hög hylla där vi kan få plats med fler frösådder.
polecat
Jag fick min pappas växthus för några år sedan. ´
Han bor 15 mil ifrån mig så vi monterade ned varje sida för sig och la på släpvagn. Glaset fraktade jag i bagaget på bilen och det gick alldeles utmärkt att göra så.
Gratis är gott...... rolleyes.gif
noora
Tack för svaren! Då kanske vi vågar oss på en förflyttning... Tyvärr har jag en odlingslåda med rödbetor och mangold just där bästa stället för växthus skulle vara. Så går det när man inte planerar ordentligt rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon