kolonin
18-07-2008, 12:39
Jag vill göra en trevlig sittplats i ett hörn av kolonilotten, där finns det nu stora hallonbuskar som först bara kantade lotten men nu sträcker sig allt mer in. Kan man flytta dem till ett annat hörn av lotten, och i så fall, hur gör man då?
Det är inte riktigt läge att flytta hallonen nu när de håller på att mogna, men så fort skörden är klar är det bara att klippa bort årets fruktbärare och flytta årsskotten dit du vill ha dem. Undvik torrperioden bara - vatten är a och o vid flyttning.
Flyttade alla mina hallonbuskar i våras, det var lite sent, men det gick överraskande bra.
kolonin
18-07-2008, 13:28
OK bra, tack snälla!
kolonin
11-08-2008, 17:51
Ny fråga - blir det inte bökigt åren efter, hallon är väl rätt envisa och kommer upp igen och igen...? Kommer jag att få kämpa med bångstyriga hallontaggar?
Aqvakul
11-08-2008, 17:56
Risken är stor att du inte fått bort allt och då sticker de upp ..... Hallon är svårt att bli av med.....
Skogsbrynet
11-08-2008, 18:16
Du kan flytta dina hallon i slutet av oktober, och ta då bara av årets skott. Klipp ner till 20 cm och plantera i samma djup som förut. Var noga med att ogräset är borta där du sätter dina plantor. Lättare att få bort hallon än kvickrot.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.