Ingrid Zon3
Jag har en brudorkidé på jobbet som jag haft sen i höstas. Nu kommer en ny blomstängel men samtidigt ser man rätt mycket rötter i krukan (genomskinlig plast). Rötterna börjar också komma ut genom dräneringshålen i botten på innerkrukan.

Är det dags att plantera om den nu, eller ska jag vänta tills den blommat klart? Blommorna brukar ju stå i flera månader så i så fall blir det väl i höst. Det kanske är bättre att vänta till våren då eller?

Orkidé-"jord" har jag, men är det något mer den vill ha?
Krukstorlek?

Andra råd är också välkomna.
Christer i Falköping
Brukar inte plantera om dem förrän de liksom vandrar upp ur krukan eller att komposten ser ut att ha blivit jordaktig.
Christer.
hjärtegull
Det är väl inte att rekommendera att plantera om orkidén när den blommar, så vänta tills den är färdig och går in i en viloperiod istället. Tills dess kan den stå i krukan. Orkideér behöver man inte plantera om oftare än vartannat år ungefär. Tänk så behändigt : )
pejori
CITAT (Ingrid Zon3 @ 18-07-2008, 13:42) *
Jag har en brudorkidé på jobbet som jag haft sen i höstas. Nu kommer en ny blomstängel men samtidigt ser man rätt mycket rötter i krukan (genomskinlig plast). Rötterna börjar också komma ut genom dräneringshålen i botten på innerkrukan.

Är det dags att plantera om den nu, eller ska jag vänta tills den blommat klart? Blommorna brukar ju stå i flera månader så i så fall blir det väl i höst. Det kanske är bättre att vänta till våren då eller?

Orkidé-"jord" har jag, men är det något mer den vill ha?
Krukstorlek?

Andra råd är också välkomna.

Jag planterar sällan om mina...Bara när komposten börjar lukta jord.
Att rötterna kryper ur krukan upptill, betyder att den söker ljus.
Den är en epifyt och enda orsaken att den har kompost, är för att hålla den i krukan.
Jag köper en säck med täckbark och lägger vitmossa (fem cm. i botten) och håller kvar plantan med grova barkbitar.
Vattnar enbart på fatet, och dom älskar det.
Oftast behövs inte större kruka om man samtidigt rensar bort dåliga rötter.
Plantera inte för djupt, den vill ha rothalsen fri.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon