Christer i Falköping
Köpte fröerna för fyra år sedan. De är svårgrodda, men två plantor blev det. Ungefär 1,5 meter hög och kommer att blomma hösten ut.
Christer.

Illiamna remota1.jpg Illiamna remota.<br />Har inget svenskt namn vad jag vet. Köpte fröerna för fyra år sedan och endast två plantor grodde. Däremot har den självsått sig lätt i trädgården. En malvasläkting från Illinoise om jag förstått det hela rätt.

Illiamna remota.jpg Blommar från nu och hösten ut.

Gåsis
Snygg! Då har jag lite att hoppas på, jag sådde Iliamna rivularis förra året och nu har den knoppar. Hoppas färgen liknar din.

/Åsa
Christer i Falköping
Så fin den ser ut, din illiamna. Verkar som om färgen går från vitaste vitt till djupaste rosa när man kikar på Google. Om vi får fröer på våra i år kanske vi kan byta?
Christer.
Grå
Här är hon som älskar vanlig myskmalva och tycker att det är ett måste i varje trädgård.
Din "illmamma" (som jag läste först och undrade vad i hela friden..!) är minst sagt ljuvlig! Grattis!
Christer i Falköping
Visst är den fin! Kommer blommor längs hela stjälken framöver. Kan höra av mig om det kommer fröer.
Christer.
Helen i Piteå Zon 5
Jag har frösått bägge sorterna för något år sedan och dom är fina smile.gif

http://www.odla.nu/album/data/helen/5490_p59749.jpg

Mina plantor har inte riktigt velat i år... dom är fortfarande väldigt små och kommer inte att hinna blomma, annars brukar det bli määängder av frön lite längre fram under hösten.
Christer i Falköping
De har varit sega här också, senare blomning i år. Kan man dela den framöver tror du eller ger de upp då?
Christer.
Helen i Piteå Zon 5
Jag skulle tro att det går bra att dela den... roten blir stor och hård... jag hade planterat 3 plantor vid varandra och jag fick gräva som en 'galning' då jag skulle ta bort 2 biggrin.gif I.rivularis blir jättehög hos mig..ca.1,80-2,00cm. I.remota blir ca. 1,20-1,5. Nu grävde jag bort I.remota i höstas pga. att dom är ju väldigt lika varandra och jag klarar mig med den ena sorten smile.gif dom tar ju rätt stor plats
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon