Full version: Fikonfråga....igen
Suz
Hej!

Jag köpte i dagarna ett till fikonträd, tycker de är så vackra och har planer på att (nästa år) anlägga en medelhavshörna i trädgården med mina fikon, oliver, lager, citrus mm.
Men nu kommer här en korkad fråga....hur vet jag vilken sort det är?
Det enda som står är Carica.

Någon som vet?

RibesRubusVitis
Arten är såklart Ficus carica, men den enda som vet sorten, eller varianten, är försäljaren. (Om det är en seriös sådan.) Vissa slutsatser kan du dra om den överlever vintern utomhus i zon 2; då är det troligen Bornholmsfikon. Men det vet du alltså inte än...
Suz
CITAT (RibesRubusVitis @ 18-07-2008, 18:04) *
Vissa slutsatser kan du dra om den överlever vintern utomhus i zon 2; då är det troligen Bornholmsfikon. Men det vet du alltså inte än...

Jag kommer inte våga låta dem försöka övervintra utomhus....så jag får nog leva i ovisshet g.gif
Alexander-VG-zon3
det är en ren art skulle jag tri av då ficus carica -- den övervintrar i zon 0-1 om den står varmt och skyddat i grusig jord . men den kan då frysa ner om vintern . även om den överlever vintern i zon 2 kan man inte dra slutsats att det är en Bornholm .

Suz - ha den ute under vår-sommar-höst alltså den ska tappa bladen ute och få bladen,,efter en frost natt tar du in den och övervintrar svalt runt 0c +5c och torrt . ute under sommaren ska den torka upp sedan vattnas och stå i ett varmt och soligt läge .
Suz
CITAT (flaxss @ 20-07-2008, 12:33) *
det är en ren art skulle jag tri av då ficus carica -- den övervintrar i zon 0-1 om den står varmt och skyddat i grusig jord . men den kan då frysa ner om vintern . även om den överlever vintern i zon 2 kan man inte dra slutsats att det är en Bornholm .

Suz - ha den ute under vår-sommar-höst alltså den ska tappa bladen ute och få bladen,,efter en frost natt tar du in den och övervintrar svalt runt 0c +5c och torrt . ute under sommaren ska den torka upp sedan vattnas och stå i ett varmt och soligt läge .

Flaxss, tack för ditt svar.
Jag har ju ytterligare ett fikon och det har jag skött just som du skrev och det har gått finfint så jag gör likadant med detta nya!
Det åkte ut direkt på en skuggig sval plats för att få vänja sig lite sakta vid utomhuslivet! yes.gif
Alexander-VG-zon3
har den inga blad så är det bättre att sätta ut det direkt i soligt och varmt läge ,, men det kan du ju göra nästa vår .

har den däremot blad så får du sätta den i skuggan först men det gäller främst våren ,,solen är inte så stark nu .

lycka till smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon